01 jun '18

Foto of schilderij

434
door Lene Van Langenhove
Dit jaar staat in het Kasteel van Gaasbeek het thema vanitas centraal. Naast de expo Vanity Fair, een dialoog tussen Thomas Lerooy en Félicien Rops, kan je deze zomer gaan kijken naar Exquisite Corpses van fotograaf Erwin Olaf.

Met deze reeks brengt Olaf een hommage aan een beroemd schilderij van Louis Gallait, waarop de graaf van Egmond staat afgebeeld, één van de opmerkelijkste bewoners uit de geschiedenis van het kasteel. In Gaasbeek hangt dan ook een kopie van dit werk, met als titel ‘De laatste hulde aan de graven Egmond en Hoorn’.

ONTHOOFDE HELDEN

Egmond was een nationale held, die zijn pleidooi voor een betere behandeling van de Zuidelijke Nederlanden door de Spaanse heersers moest bekopen met zijn leven. Hij en de graaf van Hoorn werden onthoofd op de Grote Markt van Brussel, exact 450 jaar geleden. Een dankbaar onderwerp voor een schilder in de tijd van de romantiek, waarvan Louis Gallait van de belangrijkste vertegenwoordigers was. De stroming wou met schilderijen van historische helden en grote gebeurtenissen het samenhorigheidsgevoel in de jonge Belgische staat opkrikken.

Fotograaf Erwin Olaf herinterpreteerde het 19e-eeuwse schilderij in een reeks portretten en stillevens. Het zijn monumentale foto’s die passen bij het oorspronkelijke tafereel waarin de Brabantse adel een laatste groet brengt aan de pas overleden graaf. De Nederlander vertaalt de sfeer van de romantiek naar de dag van vandaag op een eigenzinnige manier. Hij ensceneerde taferelen met acteurs in historische kostuums maar zorgde, met de hulp van een styliste, voor een knappe mix van traditionele outfits en hedendaagse mode, met accessoires van onder meer Ann Demeulemeester, Jean-Paul Knott, Kaat Tilley, Dries Van Noten en Wouters &Hendrix.

VAN DECADENTIE NAAR SOBERHEID

Olaf liet voor het eerst van zich horen begin jaren tachtig. Zijn vroeger werk is heel uitbundig en expliciet. De erotische, vaak ook schokerende taferelen, zijn niet gespeend van bloed en SM-outfits. Hij haalt vooral kleine, dikke, oude mensen en travestieten voor de lens. Barok, overdaad en decadentie maken de laatste jaren plaats voor meer ingetogen en sobere beelden. Hij heeft nog steeds een voorliefde voor georkestreerde beelden die hij in zijn studio maakt. Nog steeds combineert hij kunstfotografie met reclame. Voor hem zijn die twee werelden niet in strijd, hij zoekt immers in beide naar schoonheid. 

Eerder maakte hij al historische reeksen waarin hij een bijzondere affiniteit toonde met de macabere kant van de romantiek en met historische taferelen. Niet toevallig werd hij daarom zes jaar geleden gevraagd door het Kasteel van Gaasbeek om het iconische doek van Gallait om te zetten in een hedendaags tableau vivant. Het mocht een vrije interpretatie zijn, geen letterlijke weergave. Olaf voegde dan ook enkele opvallende vrouwelijke figuren toe, met een knipoog naar de laatste eigenares van het kasteel, markiezin Arconati Visconti.

1 JUL TOT 31 AUG
Exquisite Corpses
Erwin Olafs hommage aan Egmond
Gaasbeek, Kasteel van Gaasbeek, 02 531 01 30