01 apr '21

Tweedehands is eerste keus

9578
door Gerard Hautekeur
In Vlaams-Brabant tellen de ViTeS Kringwinkels 750.000 betalende klanten per jaar. Ook in de nieuwe vestiging van de kringwinkel in Asse kopen almaar meer mensen tweedehands. Voor veel jongeren is de kringwinkel hip.

Als je kijkt naar de groeiende omzet van de 11 ViTeS Kringwinkels in Vlaams-Brabant en Brussel, zitten de kringwinkels duidelijk in de lift. Toch zijn we geen retailzaak als een ander, want wij verkopen alleen producten die mensen weggeven. Al die gratis spullen worden in onze ateliers gesorteerd, geprijsd en klaargemaakt voor verkoop. Elektro verkopen we met 1 jaar garantie nadat ze in de werkplaats zijn gecontroleerd en zo nodig hersteld’, schetst Ingrid De Roo, stafmedewerker marketing en communicatie van de ViTeS groep.

‘Het verhaal van de kringwinkels begint dus altijd bij de gevers. In de periode na de lockdown was er een massale toestroom. Door de 11 vestigingen samen werden er per maand 1 miljoen kg tweedehandsgoederen ingezameld. Mensen kunnen hun spullen in de kringwinkel afgeven. Grote of zware voorwerpen halen onze chauffeurs gratis op aan huis. En 7 dagen op 7 kunnen mensen met kleding en andere textielproducten terecht in onze containers. Dit jaar organiseren we van 24 tot 30 april een Week voor de gever.

Winkel voor iedereen

In de recent geopende kringwinkel in Asse staan huisraad, kleding en boeken in de top drie van de meest verkochte items’, zegt winkelverantwoordelijke Joke Ameys. ‘De kringwinkel is bij uitstek een lokale winkel. Zowel de gevers als de klanten van de tweedehandsproducten komen uit de onmiddellijke omgeving. Alleen bij de jaarlijkse acties rond retro, komen de klanten van verder.’

De Roo noemt de kringwinkel een inclusieve winkel. ‘We richten ons tot iedereen, zowel jong als oud.’ Ze onderscheidt verschillende groepen. ‘Zo zijn er de bewuste kopers die vanuit een sociale bewogenheid naar de kringwinkel komen omdat die een passende tewerkstelling creëert voor mensen die moeilijk of geen toegang hebben tot de reguliere arbeidsmarkt. Andere klanten verkiezen gerecycleerde producten omwille van het milieu. Verder zijn er de mensen die naar iets specifieks op zoek zijn.

'De kringwinkel is bij uitstek een lokale winkel, zowel voor de gevers als de klanten.’

Ten slotte is er de zeer uitgebreide groep van budgetkopers waaronder studenten en beginnende leerkrachten die op zoek gaan naar goedkoop didactisch materiaal. Verder ook nog grootouders die bijvoorbeeld een dag per week voor een kleinkind zorgen en die in de kringwinkel een bedje, kinderstoel, buggy en speelgoed vinden. Er is ook een groeiende groep klanten die in armoede leeft. De kringwinkel is ongeveer een kwart eeuw geleden ontstaan vanuit een werking voor thuislozen. De OCMW’s zijn nog steeds een van onze partners die mensen met financiële problemen naar ons doorverwijzen. Niettemin is de kringwinkel geëvolueerd van een winkel voor de armen naar een winkel voor iedereen.’

Jongeren en vintage

Jongeren vinden het hip om te shoppen in de kringwinkel. Ze zijn geïnteresseerd in retro meubeltjes en vooral in kleding. Het seizoenaanbod van de klassieke winkelketens blijft drie maanden nagenoeg ongewijzigd, terwijl de kledingcollectie in de kringwinkel bijna dagelijks wordt aangevuld. ‘Het is voor hen financieel voordeliger, ze vinden er makkelijk hun gading en ze kunnen zich onderscheiden. Bovendien zijn jonge shoppers heel milieubewust’, stelt Ameys. Ze weet waarover ze spreekt, want de winkelverantwoordelijke is zelf 25 jaar.

Online

‘Sociale media en online shopping zijn niet meer weg te denken’, zegt De Roo. Verschillende kringwinkels in Vlaanderen hebben eerder al de veilingwebsite uwkringding.be opgericht. Geïnteresseerden kunnen online bieden op vintage, retro en curiosa. ‘De ViTeS-groep Kringwinkels bouwt de online kringshop met afhaalpunten verder uit. Het is een bijkomende troef voor de verkoop en de sociale tewerkstelling. Het inscannen van producten, de administratieve verwerking en het aanmaken van foto’s en illustraties voor de webshop vereisen nieuwe competenties van onze medewerkers. De nieuwe vaardigheden verhogen hun kansen op de arbeidsmarkt. Sociale tewerkstelling via de verkoop van tweedehandsproducten en de bestrijding van armoede blijven immers de centrale doelstellingen van de kringwinkel.’