01 sep '21

Brusseleir!
promoot Brussels dialect
in de Rand

3847
door Michaël Bellon
Het Brussels Volkstejoêter is ons allen welbekend. Rond het succesvolle theatergezelschap dat in het Brussels speelt, ontwikkelen zich onder de naam Brusseleir! nog andere activiteiten die met het Brussels dialect te maken hebben.

In november gaat met Moeste weite wa da’k paas een nieuw stuk van het Brussels Volkstejoêter in première. Wanneer dat in december en februari ook in de Rand toert, zal het ongetwijfeld succes hebben. ‘Het Volkstejoêter is nog altijd één van de hoofdactiviteiten waarmee Brusseleir! zich al meer dan twintig jaar profileert in Brussel en daarbuiten’, zegt algemeen directeur Geert Dehaes. ‘Het is via het Volkstejoêter dat we de brug hebben gemaakt tussen Brussel en de Rand. Dat zien we aan de cijfers: onze stukken in de Rand zijn altijd uitverkocht. We willen aanwezig zijn in de Rand omdat daar veel uitgeweken Brusselaars wonen, maar ook omdat veel randbewoners het Brussels graag horen en openstaan voor Brussel zelf. Brussel en de Rand dichter bij elkaar brengen is één van onze doelen.’

Gemeenschapsvorming

Door een ingrijpende vernieuwingsoperatie in februari werd Be.Brusseleir omgedoopt tot Brusseleir! en moet de werking nog toegankelijker worden. Brusseleir! is meer dan dialecttheater. Het organiseert ook de Week van ’t Brussels, het muzikaal project Brussels Tuub, taalinitiatielessen Brussels, academische initiatieven met de VUB, en nog veel meer. ‘Bij de vernieuwingsoperatie zijn we echt voor een rebranding gegaan. Brusseleir! – met uitroepteken – is nu een echt merk waar we het Brussels dialect onderbrengen om meer mensen aan te spreken.’

‘Brusseleir! is meer dan het Brussels Volkstejoêter, het is een merk waarmee we meer mensen warm willen maken voor het Brussels dialect.’

De nieuwe merknaam gaat gepaard met een nieuwe huisstijl, een nieuwe website en een nieuwe communicatiestrategie. ‘We spelen meer in op de identiteit door verbindingen te leggen en het vormen van een brede community. Daarbij zetten we in op de mélange in de samenleving die je aantreft in Brussel en de Rand.’ Die gemeenschapsvorming komt onder meer tot uiting in het nieuwe drie maandelijkse magazine dat tot ver in Vlaanderen wordt verspreid. ‘Vroeger was de communicatie een ondersteuning van onze activiteiten, nu is het eigenlijk de rode draad doorheen onze werking. Het magazine gaat breder dan onze eigen activiteiten of het Brussels dialect. We berichten ook over de Brusselse buurten, stellen onze partners waarmee we samenwerken voor, en ook de maskes en ketjes die niet per se bezig zijn met het dialect of de cultuur maar wel met zaken uit Brussel die hen beroeren.’ Daarnaast zet Brusseleir! in op het digitale met de website, Facebook, Instagram en YouTube.

Oeis van ’t Brussels

De inwoners van de Rand zijn ook welkom bij Brusseleir! in Brussel. ‘De gemeenschapscentra in de Rand, waar wij elk jaar op het podium staan, zijn voor ons fysieke ankerpunten die we willen onderhouden. Die ankerpunten hebben we uiteraard ook in Brussel, met Zinnema in Anderlecht, het café ’t Goudblommeke in Papier waar we activiteiten organiseren en aan zaalverhuur doen, en nu ook met Et Oeis van ’t Brussels aan de Vlaamsesteenweg dat een functie heeft als onthaal, kantoor, documentatiecentrum, dialectloket en shop. Het moet onze zichtbaarheid in centrum Brussel verhogen. Het is een huis waar mensen zich kunnen informeren over het Brussels dialect en over onze activiteiten.’

 www.brusseleir.eu