01 mrt '19

Gedaan met feesten in Fenikshof

941
door Michaël Bellon
Het Fenikshof in Grimbergen beleeft het einde van een tijdperk. Op 21 februari spelen De Mens en de lokale helden van Recode Reality het laatste concert in deze legendarische zaal.

Het Fenikshof is al vele decennia een begrip in de wijde omtrek als het op feesten, fuiven en concerten aankomt. Hele generaties beleden er hun liefde voor muziek, dans, alcohol en elkaar. Maar aan die traditie komt nu een einde, wanneer in oktober het huurcontract tussen het gemeentebestuur en de eigenaar - de abdij van Grimbergen - afloopt.

Straks zal het Fenikshof weer uit zijn as verrijzen als microbrouwerij en bierbelevingscentrum. Want dat is de droom van de abdijgemeenschap die, net als in de tijd voor de Franse revolutie, bier wil gaan brouwen binnen de abdijmuren. De feestzaal zal daarvoor geïntegreerd worden in een geheel dat ook de huidige brasserie Fenikshof en Volkssterrenwacht MIRA omvat.

TD's in de jaren 70

Het verhaal van de feestjes in het Fenikshof begint in de jaren zestig. Net voor de bouw van de zaal streek de hippiejeugd uit de omtrek er al neer in ‘de blokhut’ die er in de grote tuin stond. Die blokhut werd Bonanza genoemd, naar de populaire gelijknamige Amerikaanse televisiereeks. Wie dat nog weet, is Etienne Van Delm, die dit jaar, samen met zijn kompaan Gerrit Schoevaerts, de vijftigste verjaardag van zijn discobar Steve Mc Donald viert.

Van Delm begon in 1969 aan zijn carrière en was begin jaren 70 de eerste deejay die ooit in het Fenikshof draaide. Het begon met een paar trouwfeesten, daarna volgden tijdens de jaarmarkt de eerste T-dansants - een nieuw concept toen. ‘Waarschijnlijk ben ik ook de deejay die in het Feniskhof de meeste fuiven heeft gedraaid, want we hebben er ook elke tien jaar onze verjaardagsfuiven gedraaid, bals van de burgemeester, enzovoort. Soms hadden we tot 1.700 entrées; heel veel volk dus. Ik heb er veel meegemaakt, bijvoorbeeld een trouwfeest dat al na tien minuten gedaan was omdat de bruid op een nogal passionele wijze afscheid aan het nemen was van een oud lief.’ (lacht)

CONCERTEN

Met de sluiting komt na 27 jaar ook een einde aan de periode waarin Cultuurcentrum Strombeek de zaal van de gemeente in beheer kreeg. ‘Sinds 30 oktober 1992 konden wij met het Fenikshof over een tweede zaal met een grote capaciteit en een vlakke vloer beschikken, waardoor het CC zijn erkenning als A-centrum in de hoogste categorie kon behouden’, legt directeur Wim Meert uit. Al die tijd heeft het CC de zaal gebruikt voor evenementen, samen met tal van Grimbergse verenigingen, organisaties en particulieren.

Meert en zijn medewerkers denken dan aan bijvoorbeeld de concerten van Absynthe Minded, ‘t Hof van Commerce, Arno, Starflam, Dvtch Norris & special guest Coely, Triggerfinger en Tourist LeMC. ‘Maar evengoed feestjes zoals Cubic & Sweet Coffee, de populaire MiXXit-concerten en fuiven die voor een glorieperiode van de jongerencultuur in Grimbergen zorgden.’

DJ'S

Jannik Grooten, voorzitter van Jeugdhuis Bloem, heeft goede herinneringen aan de tijd waarin het organiseren van fuiven nog iets minder streng was gereglementeerd. ‘Ik organiseerde in 1999 voor het eerst een schoolfuif in het Fenikshof om de kostprijs van onze eindejaarsreis wat te drukken. Normaal ging zo’n fuif door in het kleine zaaltje achter café Rubens in Beigem, maar ik zag het groter. Een coördinatievergadering met de politie was nog niet nodig. We zorgden zelf voor security, verzonnen de naam ‘Partyzone’, plaatsten een paar met de hand geschilderde borden langs de Brusselsesteenweg, gingen flyeren aan scholen, en kregen meteen 800 mensen over de vloer.’

Daarna ging Grooten door op zijn elan. De ‘Bloem The Legend’-party’s haalden onder meer dj Coone, Jan Wayne, Ron Van den Beuken, Pat Krimson en Yves De Ruyter naar het Fenikshof. Dat de technische installaties, auteursrechten, billijke vergoeding, drukwerk en security sinds 2010 aanzienlijk meer zijn gaan kosten, maakt dat het enthousiasme sindsdien wat minder is.

Conciërges

Wat waren de troeven van het Fenikshof? Wim Meert: ‘De ligging, capaciteit en uitrusting. Een zaal met 600 staanplaatsen en een goed uitgeruste keuken in het historisch centrum van Grimbergen is natuurlijk een troef. Ze werd dan ook heel intensief gebruikt door het verenigingsleven voor eetfestijnen, bals, kwissen, proclamaties van scholen, enzovoort.’

Van dat laatste kunnen ook de conciërges van de voorbije 27 jaar getuigen. Louis en Maria Mertens vervulden die rol de afgelopen 16 jaar. Daarvoor paste Frans Mertens 9 jaar op de meubelen. Alles klaarzetten, openen, afsluiten, kuisploeg contacteren, vechtpartijen en geluidsoverlast signaleren, … ze deden het allemaal en leerden zo veel volk kennen.

Af en toe dronken ze ter afsluiting een pintje mee, af en toe beklaagden ze zich ook dat een fuif weer eens veel te lang uitliep. Ze hebben feestend Grimbergen graag geholpen, maar het komt ook niet zo slecht uit dat het Fenikshof sluit op een moment dat zij ook de leeftijd hebben om er een punt achter te zetten.

DE MENS

Voor CC Strombeek is de herbestemming van het Fenikshof niet zo’n probleem. De infrastructurele vereisten zijn inmiddels veranderd en het cultuurcentrum organiseert inmiddels ook op andere locaties zoals in Eldorado, in openlucht, fabrieksloodsen of kerken. Maar om de verenigingen onderdak te bieden, is het samen met de gemeente nog wel op zoek naar een alternatief.

Intussen werd over het laatste optreden op donderdag 21 februari goed nagedacht. De streekgenoten van De Mens hebben de eer de boel af te sluiten. De Mens is met 27 jaar even oud als de relatie tussen CC Strombeek en het Fenikshof. Misschien een gelegenheid om de even oude debuutsingle Dit is mijn huis te spelen? Het voorprogramma wordt verzorgd door een de band van lokale bodem: Recode Reality werd uit de vele inzendingen na een oproep op Facebook vanuit het CC gekozen. De band rond zanger Oscar Tulkens, brengt catchy indierock voor fans van Arctic Monkeys of Catfish & The Bottlemen.

DO • 21 FEB • 20.30

Club 27 - De Mens
Fenikshof, Grimbergen, Abdijstraat 20
02 306 39 56