01 apr '16

'Mild voor gewrichten en hart'

2810
door Ines Minten
Water: je houdt ervan of je houdt er niet van. Voor waterratten is zwemmen de ideale sport. Je gebruikt alle spieren en belast je gewrichten minimaal. Maar wat als je écht niet van zwemmen houdt en toch graag de voordelen van gewichtloosheid in het water wil? Maakt aqua zumba een kans?

In een donkere hoek van mijn kleerkast vond ik mijn badpak terug. Oud is het, heel oud. Maar versleten? Niet echt. Ik vind water koud en nat, zwemmen een verschrikking. Zodra ik een teen in een zwembad doop, begint de bodem te zuigen. Maar water heeft te veel voordelen om het zomaar te negeren. Mijn oog viel op de lessenreeks aqua zumba van X-plosion Dance in Overijse. Dansen in het water klinkt stukken beter dan baantjes trekken. Toch? De keuze was gemaakt.

HEBBEN JULLIE ER ZIN IN?

Aan de rompslomp van aan- en uitkleden ontsnap je niet als je een watersport kiest, noch aan rondlopen in een badpak of de kou van het water. Rillend en een tikje gegeneerd sta ik op de rand van het Begijntjesbad te draaien, tot een hele zwerm dames van de meest uiteenlopende leeftijden me mee het water in troont. Ze zien er allemaal enthousiast uit, van gêne of kou geen sprake. Hoewel ze welkom zijn, zijn er geen mannen bij. Zoals de meeste dansvormen is aqua zumba het populairst bij een vrouwelijk publiek. ‘Hallo dames!’, roept lesgeefster Geraldine Colet ons van op de kant toe. ‘Hebben jullie er zin in?’ De kou verdwijnt zodra we aan de opwarming beginnen.

VAKANTIEGEVOEL

‘Ik verkies een rustige opwarming’, zegt Colet achteraf. ‘Als je meteen heftig begint, is de kans op een spierverrekking groter.’ Aqua zumba is een variant op de bekende groepsles zumba, een dynamische vorm van fitness, veelal op Latijns-Amerikaanse muziek, maar doordat je de weerstand van het water moet overwinnen, gaat het er een tikje rustiger aan toe. ‘Toch blijft het vrij intens en dus een goede conditie- en cardiotraining. Dankzij de vrolijke muziek krijg je ook telkens een beetje een vakantiegevoel’, vindt Colet. Maar het allergrootste voordeel is zonder twijfel de minimale belasting van de gewrichten. ‘Dat is volgens mij de reden waarom er ook iets oudere dames op af komen.’

Eenmaal in het water, blijkt de drempel definitief genomen. Oké, je staat te dansen in je badpak, maar het water camoufleert veel. Ook als je niet meteen mee bent met een pas, voel je je minder geviseerd dan in een zaal met spots. Het tempo van de les varieert, net zoals de muziek. Bekende en minder bekende liedjes wisselen elkaar af.

Ik voel hoe de geconcentreerde frons op mijn gezicht af en toe plaats maakt voor een gemeende lach.

Waar ik vooraf niet bij stilgestaan had, is het afkoelende effect van het water. Ik heb ooit wel wat lessen step, hiphop en B&B gevolgd en als die één ding gemeen hebben, is het dat je je binnen de vijf minuten compleet in het zweet werkt. Je haalt voldoening uit je rooie kop, omdat je weet dat de inspanning zal lonen. Dat oververhitte hoofd is er bij aqua zumba niet en de afwezigheid ervan zorgt voor een ander, rustiger soort voldoening. Je voelt dat je een inspanning levert, maar het water houdt je temperatuur op peil. ‘Precies daardoor is het voor veel mensen een geschikte sport: aqua zumba is niet alleen mild voor de gewrichten, maar ook minder belastend voor het hart.’

FRIS EN WAKKER

Op weg naar huis voel ik me opmerkelijk fris. De muziek en het water hebben de vermoeidheid van de dag volledig weggespoeld. Hoewel ik echt geen waterrat ben en allerminst van badpakken hou, heb ik toch een fijne avond beleefd. Zelfs de gevreesde spierpijn blijft uit. Als ik ooit last krijg van knieën, heupen of andere gewrichten… Aqua zumba: ik durf het je aan te bevelen.


www.xplosiondance.be

 

Tip van de expert: 'Hou het uitdagend'
Wandel of jog je drie keer per week hetzelfde toertje, dan kan het snel saai worden. Zorg dus voor afwisseling: ga eens met de fiets naar het werk, spreek met vrienden af voor een partijtje badminton of trek eens naar het zwembad. Wil je toch lopen, zoek dan geregeld naar nieuw en onbekend terrein.

An Bogaerts, PortaAL (Poort naar een Actieve Levensstijl), KU Leuven.