01 feb '23

Iconisch album
krijgt nieuw leven

1215
door Tom Peeters
Het hedendaagse strijkkwintet Wooden Elephant heeft een niche in de markt gevonden door bekende elektronisch getinte albums opnieuw in te spelen met akoestische strijkinstrumenten en enkele bizarre hulpstukken. Zo krijgt Kid A van Radiohead een opknapbeurt in de Abdijkerk van Grimbergen.

We transformeren op elektronica gebaseerde muziek tot akoestische muziek die we spelen met houten instrumenten’, probeert altviolist en bandleider Ian Anderson ons vanuit Glasgow de naam te duiden van het internationale gezelschap dat hij in 2017 oprichtte. ‘De olifant verwijst naar het feit dat we er in deze Spotify-tijden bewust voor kozen om geen afzonderlijke songs, maar hele albums aan te pakken, van start tot finish. Een ervaring die in het dagelijkse leven amper nog wordt aangeboden.’

Voor Anderson een plaat uitkiest, moet hij er een emotionele band mee hebben. Maar dat is niet het enige selectiecriterium. ‘Ik vind bijvoorbeeld dat er op Out of Time van R.E.M. heel sterke melodieën staan, maar in de muziek zelf gebeurt er weinig. Het zijn gitaren en drums. Op strijkinstrumenten klinkt dat saai. De albums die we met Wooden Elephant kiezen, zijn meer gelaagd en zitten vol elektronica.’

Björks Homogenic verscheen het eerst op hun radar. Daarna volgden Kid A en Beyoncé’s Lemonade. Intussen denken de bandleden, die allemaal uit verschillende landen komen, na over hoe ze Drukqs van Aphex Twin kunnen omzetten naar hun strijkinstrumenten. ‘Voor elke nieuwe plaat proberen we een extra angel te vinden. Zo verwerkten we in onze versie van Lemonade ook de poëzie van de Brits-Somalische dichteres Warsan Shire die in de film zo intrigeerde. Ons volgende album wordt dan weer een samenwerking met Mathias Halvorsen die prepared piano speelt, wat het hele concept op zijn kop zal zetten.’

Boren en vibrators

In Grimbergen, waar het kwintet een van zijn twee Belgische Kid A-voorjaarsshows afwerkt, blijft alles voorlopig bij het oude. Dat betekent dat er vooraan vier strijkers en een contrabassist zullen staan omringd door een resem hulpstukken waarmee ze de originele Radiohead-composities en hun eigen instrumenten bewerken. Het vreemdste object noemt Anderson een boor die je gebruikt om schroeven in de muur te draaien. Hij heeft ze omgebouwd en er plastieken kabelbinders aan verbonden, waarmee hij vervolgens al trillend zijn snaren beroert. ‘Dat ik een boor tegen mijn altviool houdt, is waarschijnlijk het choquerends voor het publiek’, lacht hij, terwijl hij er aan toevoegt dat live niet altijd alles gaat zoals vooraf gepland.

Tijdens How To Disappear Completely houdt Andersen dan weer een vibrator tegen zijn snaren, wat een bevreemdende sfeer oproept. Andere geluiden worden gefabriceerd door ratels, wijnglazen en melkopschuimers. ‘Niet de noten zijn uiteindelijk het lastigste, maar de choreografie. Je moet goed onthouden wat je wanneer moet vastnemen en je mag zeker niet vergeten waar je iets hebt gelegd.

Intussen wordt hun debuutalbum Landscapes, Knives & Glue - Radiohead’s Kid A Recycled her en der opgepikt. Twee tracks uit de plaat, opgenomen vlak voor de eerste lockdown in een tot studio omgebouwde kerk in een Pools dorpje, zijn te horen in de film Swan Song.

DO – 16 FEB – 20.30
Wooden Elephant
Grimbergen, Abdijkerk, 02 263 03 43