01 okt '23

De fietser is niet
langer eenzaam

748
door Herman Dierickx
Vijftig jaar geleden waren er zo goed als geen fietspaden. Dertig jaar geleden waren er nog steeds erg weinig fietspaden. Tien jaar geleden begon het tij te keren en vandaag ziet het er redelijk goed uit.

Dat is voor een groot stuk te danken aan de druk vanuit de publieke opinie die stilaan pro velo georiënteerd is geraakt. Daar hebben de beleidshebbers op gereageerd door middelen vrij te maken voor voldoende goede fietsinfrastructuur. Kan het nog beter? Volmondig ja.

aar Brussel aangelegd. Vanuit Mechelen en Leuven snijden de drukst bereden trajecten door de Rand, de kanaalroutes tussen Vilvoorde en Brussel of tussen Tubeke en Brussel mogen er zijn. Wie had gedacht dat er ooit een fietsbrug – met lift – de linkeroever met de rechteroever van het Zeekanaal zou verbinden aan het domein Drie Fonteinen in Vilvoorde?

Of had jij verwacht dat er een kanjer van een fietsbrug zou komen aan de oprit van Koningslo? De situatie voor de zwakke weggebruiker is daar eindelijk drastisch verbeterd. Je hoeft er niet langer je leven te riskeren. En in hoeveel gemeenten heeft men ondertussen gebruik gemaakt van de heraanleg van straten om ook fietspaden aan te leggen? Het aantal fietsstraten swingt zowat de pan uit. Aan heel wat treinstations kan je tegenwoordig een huurfiets nemen. Het fietsrapport oogt stilaan positief. Van mij mag dat zo nog even doorgaan.