01 mei '18

Fiets is goed
alternatief

303
door Tine Maenhout
De jonge Brusselaar Amor Mistiaen richtte vijf jaar geleden zijn eigen mobiele fietsenhersteldienst op: de Velofixer. Sindsdien rijden hij en zijn team per bakfiets Brussel rond om fietsen te herstellen.

ls kind ging ik regelmatig met mijn BMX naar skateparken. Zo ontdekte ik hoe snel en handig het is om je met de fiets in de stad te verplaatsen. Wanneer ik later aan de kunsthumaniora mijn jaar moest dubbelen gaf ik er daar de brui aan en besloot ik bij fietswinkel Velodroom in de Arteveldestraat te gaan werken. Daar heb ik het vak van fietshersteller geleerd. Toen een vriendin een lekke band had en door de lange wachttijden bij de traditionele fietsenwinkels haar fiets dagen kwijt was, zag ik het gat in de markt. Ik richtte een fietsatelier op, bouwde een bakfiets om tot mobiele fietsenherstelplaats en ik was vertrokken. Mijn mobiele atelier is een hightech bakfiets waar alles in zit: mijn gereedschap, een fietsstand om fietsen aan te hangen en een terminal om met de bankkaart te  betalen. Een fietser met pech is direct geholpen. Mijn agenda zat van bij de start direct vol. Zowel particulieren als bedrijven bellen me op. Ik herstelde ook al de fiets van de voormalige Amerikaanse ambassadeur Howard Gutman.

FIETS LEASEN

Vijf jaar later heeft Mistiaen vijf mensen in dienst en opende hij zijn tweede fietsenwinkel. Fietsen zit in de lift. ‘Fietspendelen zeker. Een groeiend aantal mensen koopt een goede stadfiets, koersfiets of elektrische fiets om naar het werk te pendelen. De files worden onoverkomelijk en het aantal parkeerplaatsen steeds schaarser. Vooral elektrische fietsen kennen een boost, ze zijn een goed alternatief voor de wagen of de bus. Ook bedrijven evolueren mee. Wij hebben een aantal grote bedrijven als vaste klant. Ze bellen ons op als de fiets van een van hun werknemers hersteld moet worden. De werknemer betaalt de onderdelen, het bedrijf onze werkuren. We hebben ook vaste contracten om alle aanwezige fietsen in een bedrijf maandelijks een onderhoud te geven. Bedrijven leasen zelf meer en meer fietsen. Werknemers krijgen steeds vaker de keuze tussen een bedrijfswagen of een elektrische bedrijfsfiets. Die laatste zit in stijgende lijn.’

FIETSDIEFSTALLEN

Mistiaen laat zijn hersteldienst meer en meer aan zijn team over, maar bij de opstart fietste hij heel Brussel en de randgemeenten rond. Hoewel velen zich in Brussel laten afschrikken door het drukke verkeer en de beperkte fietsinfrastructuur, ziet hij er geen graten in om door de Brusselse straten te pendelen. ‘Ik geniet ervan om door Brussel te rijden. Zeker met mijn bakfiets, die ongeveer 70 kg weegt, kom ik dagelijks aan een aantal uren intensief sporten. De frisse lucht doet altijd deugd en het is fijn om de stad van op de fiets te zien. Er zouden best wat meer fietspaden mogen komen en ook de mentaliteit van de automobilisten is niet altijd wat het moet zijn. Van mijn bakfiets zijn ze wel wat bang, ik rijd vlot het verkeer door, maar voor gewone fietsers is het niet altijd evident. Gelukkig vinden meer en meer mensen de weg naar de fiets, want pas als we met een grote groep zijn, zal er iets veranderen.’

‘De grootste drempel voor fietspendelaars is niet het verkeer, maar het hoge aantal fietsdiefstallen. ‘Een sterk slot is dus een goede investering. Er zijn mensen die een goedkope fiets verkiezen omdat ze bang zijn voor diefstal, maar dat raad ik af. Die mensen komen snel en vaak in de problemen. Koop dan liever een degelijke occasie. Dat is goedkoper op lange termijn.’ Mistiaen ziet de verkoop van fietsten sterk stijgen. Fietspendelen zit duidelijk in de lift. Zijn droom? ‘Iedereen op de fiets en in elke stad een Velofixer.’

 

Aantal km/dag
20 km en 5 klanten per dag

Route
Brussel