01 mrt '18

Baas
over mijn eigen tijd

384
door Tine Maenhout
‘Het potentieel van de elektrische fiets voor het woon-werkverkeer vanuit de Rand is enorm’, zegt ervaringsdeskundige Dirk Van Evercooren. ‘Maar aan de routes binnen Brussel kan heel wat verbeterd worden.’

Op 1 april 2015 vertrok Van Evercooren voor het eerst met zijn elektrische fiets richting energieregulator VREG in de Noordwijk van Brussel, waar hij als Director Markets werkt. Hij beschikte nochtans over een bedrijfswagen, met tankkaart en parkeerplaats in het kantoorgebouw incluis. ‘Desondanks heb ik uit eigen zak geïnvesteerd in een snelle elektrische fiets: een S-pedelec. Wanneer ik vanuit de Noordrand met de auto Brussel binnen rijdt tijdens de ochtendspits kost me dat normaal zo’n 50 minuten tot ruim een uur in geval van file. Met de snelle elektrische fiets kan ik er op rekenen dat ik binnen de 40 minuten ter plaatse ben. Mijn bedrijfswagen blijft dus thuis. Bovendien kom ik minder gestresseerd en beter gehumeurd op mijn werk aan, ondanks het vaak nonchalante en soms ronduit onbeschofte gedrag van bepaalde automobilisten. En omdat ik elektrisch rijd, spaar ik bij aankomst een douche uit,  want zweten doe ik niet echt op mijn fiets.

SNELHEID AANPASSEN

‘Vroeger gebruikte ik in de zomer af en toe een gewone fiets of een normale pedelec om naar kantoor te rijden. Met de gewone fiets haal ik een gemiddelde van 21 km/u in het woon-werkverkeer. Met een gewone pedelec is dat 23 km/u, met de snelle S-pedelec ligt de gemiddelde snelheid op 27 km/u, maar ik kan soms snelheden halen tot 40 km/u’, vertelt Van Evercooren. Dergelijke fietssnelheden zorgen voor een comfortabel tijdsblok om woon-werk afstand te overbruggen. Maar hij is er zich van bewust dat er in de publieke opinie toch wat twijfels leven over dergelijke snelheden waarmee fietsers het verkeer doorkruisen.

‘Ik volg de berichtgeving daarover. Het feit dat je met een S-pedelec theoretisch tot 45 km/u kan gaan, roept bedenkingen op zoals ‘zo’n fiets is niet verantwoord in de stad, omdat voetgangers en automobilisten de snelheid niet goed kunnen inschatten.’ Dat is merkwaardig, ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat een Ferrari niet verantwoord is in de stad en die haalt snelheden tot 250 km/u. Voor fiets en auto geldt: je past je aan in de stad en rijdt geen onverantwoorde snelheden. Ik vind dan ook dat men zich niet mag blindstaren op die maximum snelheid en dat de S-pedelec een plaats verdient in het (woonwerk)verkeer.’

VERKEERSLICHTEN AFSTELLEN

Want fietspendelen is volgens Van Evercooren de toekomst. ‘Het aantal fietsers in Brussel stijgt snel en ligt nu aanzienlijk hoger dan toen ik twee jaar geleden regelmatig naar het werk begon te fietsen’, zegt hij. ‘Het gebeurt nu vaak dat ik aan het rood licht met meer dan vijf fietscollega’s sta te wachten om over te steken. Het is dan ook heel jammer dat de infrastructuur niet is aangepast. De afstelling van de verkeerslichten op sommige complexe Brusselse kruispunten is onlogisch. Het duurt zeer lang voordat je kan oversteken en voor heel wat fietsers wordt de verleiding groot om het rode licht te negeren.’

‘Nog een typische Brusselse kwaal is dat automobilisten kruispunten en fietspaden blokkeren. Daarbij gebruiken autobestuurders hun richtingaanwijzers niet, waardoor ze een prominent gevaar vormen voor fietsers. Ik kan niet anders dan denken dat automobilisten gefrustreerd in hun wagen zitten. Nu ja, ik snap het wel, ik voelde me zelf ook zo toen ik nog met de wagen naar het werk ging. Het gaat niet vooruit en je ziet rondom jou enkel andere gefrustreerde gezichten. Terwijl ik nu baas ben over mijn eigen tijd en in de lente van de bloesems op slag vrolijk en rustig wordt.’

gemiddelde snelheid
27 km/u

tijd
40 min. heen,
40 min. terug