01 okt '17

Meer voorrang
voor de fietsers

1268
door Tine Maenhout
Wouter Florizoone pendelt sinds 2005 van Leuven naar Brussel. Vroeger dagelijks, nu nog af en toe voor vergaderingen. ‘Er gaat geen dag voorbij of we lezen over stress, burn-out en gebrek aan beweging. Werken eist zijn tol. ‘Ik voelde dat ook en gaf toe aan de behoefte om actiever te zijn.’

Toen Florizoone begon te fietspendelen, duurde het niet lang of hij voelde zich anders. Hij herleefde mentaal en fysiek. ‘Als ik mijn traject naar Brussel langs de F3-fietssnelweg Leuven-Brussel afleg, voel ik mij voldaan. Met ruim twee uur fietsen per dag hoef je geen andere sport meer te doen. Bovendien heb ik, als ik thuiskom, het werk achter me gelaten en kan ik genieten van het gevoel fysiek moe te zijn na een werkdag. Ook mijn partner staat positief tegenover mijn fietservaring. Het gezin hoeft niet meer in de stress te delen die ik had toen ik nog met de wagen pendelde.’

ECHTE SNELWEGEN

‘Jammer genoeg fietspendel ik niet meer dagelijks, dus werk ik nu deeltijds als fietskoerier,’ vertelt Florizoone. Drie dagen werkt hij als kabinetsadviseur klimaat, energie en duurzaamheid bij de provincie Vlaams-Brabant. Op vrijdag is hij geregeld actief als fietskoerier bij Vites in Leuven.

Florizoone is goed vertrouwd met het fietsnetwerk tussen en rond Leuven en Brussel. Twaalf jaar geleden startte hij een ludieke blog (gefietst. blogspot.be) die evolueerde tot een heus forum waarop hij en medependelaars onder andere de staat van de fietsinfrastructuur aanklaagden.

‘Er is een positieve evolutie. Hier en daar wordt er geïnvesteerd. Vooral de dienst mobiliteit van de provincie Vlaams-Brabant stimuleert de aanleg van extra kilometers fietssnelweg. Zelf zou ik volop inzetten op meer voorrang voor fietsers op de routes. Dat zorgt voor een hogere gemiddelde snelheid. Pas dan kan je echt over fietssnelwegen spreken, naar het voorbeeld van Nederland of Duitsland. Het aantal fietspendelaars kan stijgen, wat goed is, want het aantal fietsers blijft marginaal in vergelijking met autopendelaars.’

MEER FACILITEITEN

Florizoone fietst met een hybride fiets. Naast een snelle fiets vindt hij een goede fietszak een must. ‘Het is belangrijk dat je droge, comfortabele kledij meehebt als je ergens aankomt. Als ik naar Brussel fiets voor een vergadering heb ik niet de moge-lijkheid om te douchen. Dan moet ik me snel kunnen omkleden voor ik een meeting binnenstap. Dat kan vervelend zijn. Bedrijven zouden ook aandacht moeten besteden aan faciliteiten voor fietsende bezoekers.’

‘Een leven zonder fiets kan ik mij maar moeilijk voorstellen. Het is een stukje van mezelf geworden. Elke rit levert inspiratie op, een creatieve boost om bij mijn aankomst op het werk nieuwe of aangepaste ideeën voor te stellen of mensen te contacteren. Een handig fietsnotaboekje zou ik wel kunnen gebruiken om al mijn ideeën in te noteren. Zo eentje dat nat mag worden.’

‘Ik geniet van alle mooie plekken onderweg. De aanvliegroute in Zaventem bijvoorbeeld. Het is een opwindend gevoel om daar een vliegtuig over te zien scheren. Het plateau tussen Duisburg en Egenhoven is ook inspirerend, de brede vlakte, de combinatie van natuur en landbouw en het feit dat je er heel ver kunt zien. Er valt zo veel te ontdekken, elke dag opnieuw.’


aantal km/dag
30 km × 2

gemiddelde snelheid
25 km/u

tijd
75 min heen, 75 min terug

route
Leuven - Erps-Kwerps - Kortenberg - Zaventem - Schaarbeek - Brussel (alternatieve route via Vossem en Tervuren)

REAGEREN

Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels.