01 apr '19

HST-station op de luchthaven?

351
door Tina Deneyer
In het verleden was het al eens stof voor een welles-nietes discussie, en nu het klimaat bovenaan de agenda staat, pleit CD&V opnieuw voor een HST-treinstation op de luchthaven van Zaventem.

‘De vliegtuigmaatschappijen leveren inspanningen om vluchten om te zetten in treinreizen’, zegt CD&V-kamerlid Vincent Van Peteghem. ‘Zo werken Brussels Airlines, KLM en Air France al met het feeder-systeem waarbij je de mogelijkheid hebt om een trein- en vliegtuigreis te combineren. In het station van Brussel-Zuid kan je aan de balie zelfs al inchecken voor je vlucht. Willen we werk maken van een modal shift, dan moeten we in de eerste plaats inzetten op het uitbouwen van een HST-station op Brussels Airport.’ Momenteel is er tussen de Amsterdamse luchthaven Schiphol en de luchthaven van Zaventem alleen een rechtstreekse verbinding met een gewone Beneluxtrein die 2 uur en 10 minuten over het traject doet. Met de  Thalys HST-trein zou dat een stuk sneller kunnen, maar Thalys zelf is niet happig om zo’n trein in te zetten tot op de luchthaven. Een omweg maken via Brussels Airport zou volgens hen te veel tijdverlies betekenen voor de andere reizigers. In Nederland pleit de politiek intussen voor het afschaffen van vluchten tussen Brussel en Amsterdam. Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines laat weten dat ze voorstander is van een trein in plaats van een vliegtuig tussen beide steden, maar daar moet dan wel de juiste infrastructuur voor bestaan. En daar wringt het schoentje voorlopig.