27 jun '18

De erfenis van
het activisme

385
door Michaël Bellon
Vijftig jaar geleden kwamen studenten, kunstenaars, arbeiders en andere progressieven nog echt op straat om verandering te eisen. De oproer en de pensionering van mei ’68 en al zijn vertegenwoordigers wordt op velerlei manieren herdacht.

Resist! The 1960s protests, photography and visual legacy is één van de centrale evenementen van het thema jaar dat in het Paleis voor Schone Kunsten loopt onder de naam Bozar Occupied. 50 years of cultural protest. Het PSK zag in 68 zijn eigen concertzaal drie maanden bezet worden door muitende jongeren en kunstenaars als Marcel Broodthaers. Het zorgt er nu mee voor dat de Summer of Photography, een biënnale met nog andere Brusselse partners, geheel in het teken staat van de hervormingsbewegingen van toen. De fototentoonstelling neemt zelfs het hele tijdsgewricht rond 68 in ogenschouw en zoomt uit door ook het visuele erfgoed van de Praagse Lente, de oorlog in Vietnam, de burger rechtenbeweging in de VS en de onafhankelijkheidsoorlogen over het Afrikaanse continent te tonen.

Curator Christine Eyene bouwt de tentoonstelling op rond drie hoofdstukken: Bearing Witness bevat werk van fotografen die de protestbewegingen in de jaren 60 documenteerden. Dit hoofdstuk bevat iconische beelden van fotografen als Bruno Barbey (protesten in Parijs en Japan), Gilles Caron (protesten in Parijs en Noord-Ierland), Joseph Koudelka (Praag), Steve Shapiro (Civil Rights Movement in de Verenigde Staten). In dit hoofdstuk is er ook speciale aandacht voor de bezetting van het Paleis voor Schone Kunsten door studenten en kunstenaars.

 In Archival Matter komen werken aan bod van fotografen en kunstenaars die gebruik maken van archiefmateriaal voor collages, zeefdrukken, grafische ontwerpen, installatiekunst en video. In dit hoofdstuk komt ook A South African Coloring Book (1974-75) van Gavin Jantjes aan bod, een reeks van elf zeefdrukken van collages met foto’s, artikels, tekeningen en handgeschreven teksten over het thema van rassensegregatie ten tijde van de apartheid in Zuid-Afrika, en de film Handsworth Songs over de stigmatisering aan van zwarte gemeenschappen in het Groot-Brittannië van Thatcher.

Het laatste hoofdstuk Contemporary forms of Visual Activism handelt over nieuwe vormen van visueel activisme, met fotografie, video, mixed media en digitale technologieën. Het belang van de kennis van geschiedenis en van wat er kan gebeuren als mensen zwijgen als hun rechten en vrijheden bedreigd worden, staat centraal. In de sectie is de anti-Brexit campagne van Wolfgang Tillmans uit 2016 een eyecatcher. Tillmans voerde een ware campagne voor Europa via advertenties, posters en T-shirts. De mixed-media installie Forest Law gaat over het verzet van de autochtone bevolking in het Amazonewoud tegen de uitbreiding van olie- en mijnbouw in hun natuurgebied. Een video van Francis Alÿs toont de kunstenaar die met groene verf de 24 km lange grens tussen Palestina en Israël afboordt.

27 JUN TOT 26 AUG
Resist! Summer of Photography
Brussel, Bozar, www.bozar.be