03 nov '17

Nieuwe draai
aan de Ronde Tafel

607
door Michaël Bellon
Meer dan 20 jaar geleden was Merlijn of het barre land het eerste stuk van Leuvens productiehuis fABULEUS, dat theater maakt met jonge en ervaren makers. Ditmaal duiken twee muzikanten en veertien jonge spelers opnieuw in de beroemde verhaalstof van Koning Arthur en de Ridders van de Ronde Tafel.

Iedereen kent Arthur wel, koning van Brittanië en leider van de Ridders van de Ronde Tafel. Toch? Even recapituleren. Arthur werd koning van het door stammentwisten verdeelde Brittannië, nadat hij het magische zwaard Excalibur uit de steen kon trekken waar Merlijn de tovenaar het voor de toekomstige koning had achtergelaten. Eenmaal koning liet Arthur kasteel Camelot bouwen, van waar hij samen met zijn gemalin Guinevere en de Ridders van de Ronde Tafel ten strijde trok om de eenheid in het rijk te herstellen.

Maar de poging tot het installeren van vrede, gelijkheid en rechtvaardigheid werd ondermijnd door interne en externe problemen. Enerzijds was er de amoureuze relatie tussen de koningin en Arthurs trouwste ridder Lancelot. Anderzijds was er Arthurs eigen buitenechtelijke en verstoten zoon Mordred, die tegen zijn vader in opstand kwam. 

ZOEKTOCHT NAAR GOED EN KWAAD

De Arthurlegende werd voor het eerst opgetekend in de verhalencyclus Le Morte d’Arthur (1485) van de Engelse schrijver Thomas Malory. Op basis van die verhalen schreef de Duitse auteur Tankred Dorst aan het eind van de jaren zeventig in de twintigste eeuw het vijftien uur durende stuk Merlin oder Das wüste Land (1980). Daarin vijlde hij het idealistische karakter van de oorspronkelijke verhalen af en focuste hij op thema’s die dichter bij de realiteit en de complexiteit van de woelige twintigste eeuw stonden. In volle Koude Oorlog stelde Dorst ernstige vragen bij de utopische inslag van de Arthurlegende.

In tijden van Brexit en Trump is de strikte scheiding tussen goed en kwaad evenmin een evidentie. fABULEUS bevroeg tijdens de audities voor dit stuk 160 jongeren naar wat hen intrigeerde aan de Arhurverhalen. De strijd om gelijkheid, maar ook de liefdesintrige bleken erg in de smaak te vallen. Tijdens het maken, kozen regisseurs Dirk De Lathauwer en Astrid Ogiers uit de lange tekst dan ook vooral fragmenten die daarop betrekking hebben.

Bovenop de vraag of de oorlog van Arthur een heilige oorlog is, of Arthur weet heeft van de liefde tussen zijn vrouw Guinevere en zijn beste vriend Lancelot, of ridder Mordred echt Arthurs zoon is, leidde inspiratie uit series, strips en films (zelfs Monty Python and the Holy Grail), nog tot nieuwe kwesties als de aantrekkingskracht van kwaad en bedrog, de mogelijkheid om verzet te plegen, het geloof in helden, leiders en de strijd voor een betere wereld.

DROOM OF DREIGING?

Wees gerust: fABULEUS beperkt de duur van de voorstelling tot zo’n twee uur en veertig minuten. De setting is een mix tussen moderne en middeleeuwse ele-menten. Een dansvloer kan zomaar een slagveld worden. De mysterieuze figuur Merlijn, die verwoede pogingen doet om het goede te laten zegevieren, wordt ook op een mysterieuze wijze gestalte gegeven door een personage dat zijn identiteit niet zomaar prijsgeeft.

De muziek, die net als de speelstijl zoekt naar het juiste genre, wordt live vertolkt door de jonge band Hydrogen Sea van multi-instrumentalist PJ Seaux en zangeres Birsen Uçar. Hun eerste plaat In dreams werd door Humo het debuut van het jaar genoemd. Hun mix van elektronica en akoestische geluiden, van een tegelijk dreigende en dromerige sound past uitstekend bij deze ambitieuze brok muziektheater.

VR • 3 NOV • 20.30
MERLIJN OF HET BARRE LAND
fABULEUS
Dilbeek, CC Westrand, 02 466 20 30