01 mrt '21

Authentiek
spreekt aan

2538
door Gerard Hautekeur
De recent opgerichte microbrouwerij Lambiek Fabriek in Sint-Pieters-Leeuw verovert stilaan haar plaats binnen de niche van de Lambiekbieren. De vraag uit binnen- en buitenland neemt toe. Authentieke bieren worden ook trendy bij een jonger publiek.

Jo Panneels noemt zich een autodidact in het bierbrouwen. ‘Ik heb geen specifieke opleiding gevolgd. Het was een beslissing van het moment, een zoete inval van een viertal vrienden-hobbyisten. We begonnen te experimenteren en plots wisten we geen blijf meer met onze voorraad van het ambachtelijk gebrouwen bier.’ Panneels behoort samen met twee andere Jo’s (Van Aert en Vanbosstraeten) tot de stichters-oprichters van de Lambiek Fabriek in 2016. ‘Gelukkig vonden we onderdak bij medeoprichter Jo Van Aert die eigenaar is van de site van Belgoo bier. Voor het brouwen van onze Lambiek konden we meteen van die installatie gebruikmaken. Eind 2017 werd onze eerste Oude Geuze op flessen getrokken.’

Authentiek

Lokale productie is op zich nog geen garantie op succes. Een zelfstandige ondernemer moet zich ook nog kunnen onderscheiden. De Lambiek Fabriek beantwoordt aan de wensen van een groep consumenten die een product verkiest omdat het authentiek is. ‘Ons visitekaartje is Oude Geuze Brett-Elle, een door Europa beschermd traditioneel bier dat op een ambachtelijke manier wordt geproduceerd.

‘Ons bier beantwoordt aan de wensen van een groep consumenten die een authentiek product verkiest.

‘Het productieproces maakt dat het Lambiekbier apart en uniek is’, verduidelijkt Panneels tijdens een rondleiding. ‘Ons brouwseizoen is beperkt in de tijd, het eigenlijke brouwen van Lambiek gebeurt van midden oktober tot eind april. De lange productietijd heeft alles met het proces van vergisting te maken. In tegenstelling tot andere bieren voegen we geen gist toe aan het gekookte brouwsel van tarwe en gerst, maar laten wij de vergisting spontaan gebeuren in openlucht. Door het kooksel bloot te stellen aan de buitenlucht laten we wilde bacteriën inwerken. Voor de vergisting kan de natuur dus haar werk doen. Nadien slaan we het brouwsel op in eiken vaten waarin het tenminste één jaar blijft gisten. Na een jaar ligtijd gaan we de Lambiek uit meerdere vaten proeven. Dit doen we altijd met twee vaste personen. In consensus maken we vervolgens een keuze voor de samenstelling van het mengsel. Dat wordt het blenden genoemd. Het mengsel uit verschillende vaten laten we in onze mengtank 48 uur inwerken, wat een positief effect heeft op de kwaliteit. Nadien trekken we het mengsel op flessen.

Groeiende vraag

‘Lambiek is de naam van ons basisbrouwsel van waaruit we vertrekken’, vervolgt Panneels. ‘Voor ons klassieke Geuze bier hoeven we niks meer toe te voegen. Het gaat om een menging van Lambiek uit verschillende houten vaten die minstens drie jaar hebben gelegen. Voor de productie van onze fruitbieren voegen we krieken, bessen of druiven aan de Lambiek toe. De benaming Oude Kriek bijvoorbeeld verwijst naar het mengsel van Lambiek met krieken. Door de inwerking van wilde gist uit de omgeving is de smaak van het Lambiekbier uniek. De wisselende omgeving verklaart waarom andere Lambiekbieren zoals Boon, Lindemans en Cantillon, die op dezelfde manier worden gebrouwen, toch anders smaken.’

Panneels wijst op een groeiende vraag naar Lambiekbieren, ook van Lambiek Fabriek uit Sint-Pieters-Leeuw. Het zurige karakter valt niet bij alle bierconsumenten in de smaak en de liefhebbers van Lambiek Fabriek wonen vrij verspreid over het hele land. We verdelen ons bier hoofdzakelijk via de bierstekers. Omwille van corona is er nu nauwelijks of geen afzet naar de horeca. Een aantal klanten uit de streek komt rechtstreeks naar onze brouwerij. Daarnaast zijn andere liefhebbers die van ver komen om hun voorraad Lambiek in te slaan. Dankzij de manier van produceren is Geuze een bewaarbier. Je kunt het probleemloos vijf tot tien jaar laten staan.’

‘Buiten coronatijden is het biertoerisme een extra troef. Er zijn busjes toeristen die hier bier degusteren en inkopen. Op beurzen en evenementen zien we een groeiende belangstelling van een jong publiek. Op die trend spelen we in met de diversificatie van onze Lambiekbieren. Er is ook een versterkte tendens van het online shoppen. Via webshops zien we dat er een toenemende vraag is uit het buitenland. Niet alleen uit de buurlanden, maar ook uit andere Europese landen zoals Zweden en Finland en zelfs uit de Verenigde Staten en China. Dit schept hoopvolle perspectieven voor de toekomst.’

 www.lambiekfabriek.be