01 jun '16

Werknemers
komen op de eerste plaats

780
door Gerard Hautekeur
AMAB is met drie vestigingen en 800 werknemers één van de grotere bedrijven in de sociale economie in de Rand. De in 2015 opgerichte Associatie van de Maatwerkbedrijven (AMAB) heeft de positie van de drie bedrijven versterkt.

Dankzij de fusie werken de drie beschutte werkplaatsen (nu maatwerkbedrijven genoemd) samen. ‘Daardoor kunnen we grotere opdrachten aan’, stelt Joëlle Van der Veeken, sales manager van AMAB vzw. ‘We hebben geïnvesteerd in een centraal contactpunt per klant. Er is een algemene directie en een overkoepelende raad van bestuur voor de drie locaties. Iedere vestiging behoudt wel zijn specialisatie.' 

'Halle spitst zich toe op voeding: chocolade, biscuits, confiserie en pralines. We verpakken er onder meer pralines in voor Neuhaus. Vorig jaar hebben we het fameuze BRC certificaat behaald. Daarmee beantwoordt AMAB aan de strengste normen inzake hygiëne en voedselveiligheid. De beschutte werkplaats in Zaventem werkte in het verleden vooral voor Sabena. Na het failliet van de luchtvaartmaatschappij heeft het bedrijf zich volledig moeten omschakelen. Met succes. Nu werken we voor verschillende opdrachtgevers, waaronder enkele grote bedrijven.’

RUIME ATELIERS

‘De AMAB vestiging in Zaventem stelt 264 mensen tewerk, waarvan 32 in de omkadering en 230 werknemers met een fysieke of mentale handicap. Zaventem is gespecialiseerd in co-packing, post-press, promo-activiteiten en elektromontage.’ Van der Veeken gidst ons door de afdelingen in de ruime en comfortabele ateliers.

‘In de missie van AMAB staan drie P’s centraal: PeopleProfit en Planet. De werknemers komen op de eerste plaats.'

Allereerst komen we in de post-press afdeling. ‘Drukkerijen doen een beroep op ons voor de afwerking van hun drukwerk: snijden, verzamelen, vouwen, bundelen, lijmen en nieten.’ Het gaat hoofdzakelijk om routine handwerk. Toch valt in alle afdelingen het uitgebreide machinepark op, zoals ook in de krimpafdeling of co-packing. ‘Voor deze afdeling is onze grootste klant het grootwarenhuis Colruyt, dat ter promotie twee of meer producten samen laat inpakken. We brengen een transparante, gesloten krimpfolie aan zodat het geheel aantrekkelijk oogt voor de klant.’

ELEKTRO

Van der Veeken gaat er prat op dat enkele grote, vaste klanten activiteiten uitbesteden aan AMAB. Dat is ook het geval voor de elektromontage afdeling in Zaventem. ‘Voor 3SI doen we alle draadsnijwerken voor alarmsystemen, zo bijvoorbeeld voor de plofkoffers, gebruikt bij geldtransport. Voor Eandis voeren we diverse taken uit die met bekabeling te maken hebben. Voor Maxon- Honeywell maken we grasbranders. In deze afdeling worden meer technische vaardigheden en precisie vereist.’

We ontmoeten er Chris die instaat voor de eindcontrole van de gasbranders. Hij is 32 jaar in dienst. Voordien heeft hij op andere afdelingen gewerkt. Hij kreeg een aangepaste opleiding. Nu voelt hij zich op zijn plaats in de elektromontage. Ook Robin, die tuinbouw studeerde, was eerst actief op de krimpafdeling en kon op zijn vraag aan de slag in de elektromontage-afdeling. ‘Onze personeelsdienst en monitoren houden rekening met de interesse en de capaciteiten van de werknemers. Het verhoogt hun inzet en jobtevredenheid. Het maatwerk geeft structuur aan hun leven, biedt hen een vast inkomen en maatschappelijke waardering.’

MISSIE

‘In de missie van AMAB staan drie P’s centraal: People, Profit en Planet. De werknemers komen op de eerste plaats. We nemen alleen de opdrachten aan die onze doelgroep aankan. Als maatwerkbedrijf moeten we evenwel ook winst maken om te kunnen investeren in machines en vernieuwing. Planet wordt almaar belangrijker. We gaan uit van de grootte van onze ecologische voetafdruk en nemen initiatieven om verantwoord om te gaan met water, energie en afval. Wij willen met onze klanten en leveranciers op een weloverwogen ecologische manier samenwerken.’
 

www.amab.be

REAGEREN

Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels.