30 nov '18

Mensenzee
golft, kolkt, stormt

110
door Ines Minten
In The Sea Within staat danseres en choreografe Lisbeth Gruwez voor het eerst niet zelf op het podium. Ze koos tien heel verschillende danseressen met wie ze het spanningsveld tussen ‘ik’ en ‘wij’ onderzocht. Wanneer de individuen elkaar vinden, ontstaat een mensenzee die kolkt en bruist.

Tien danseressen in T-shirts en slipjes met verschillende kleuren werken zich voorzichtig los uit het donker, de uitgelichte, rozige tapijtvloer op. De muziek van Maarten Van Cauwenberghe zwelt even behoedzaam aan van zacht gefluit tot volwaardige score. Langzaam komen de dansers samen tot ze een zee van hoofden en lichamen vormen. De zee golft zacht, dan harder, tot ze kolkt en stormt. Je kunt de heldere, indrukwekkende beelden lezen als een symbool voor wat een collectief individuen vermag of voor puur vrouwelijke kracht. Maar evenzeer kun je ze zien als metafoor voor de innerlijke zee van gedachten en emoties die soms zachtjes fluistert in een achterhoofd, maar ook wild en chaotisch kan dreigen en verzwelgen.

VOETVOLK

Lisbeth Gruwez maakte als jonge danseres naam in producties van Wim Vandekeybus, Jan Lauwers, Sidi Larbi Cherkaoui en Jan Fabre. Bij Troubleyn ontmoette ze componist en muzikant Maarten Van Cauwenberghe, met wie ze in 2006 Voetvolk oprichtte. Ook in hun voorstellingen sprong meteen de opmerkelijke podiumpersoonlijkheid van Gruwez in het oog (auteur Peter Verhelst noemde haar ooit ‘een atoombom’). Intussen oogst het gezelschap internationaal succes, met voorstellingen zoals It’s going to get worse and worse and worse my friend, We’re pretty fuckin’ far from okay en Lisbeth Gruwez dances Bob Dylan. De organische groei van dans (Gruwez) en muziek (Van Cauwenberghe) vormt de kern van Voetvolk. Doordat de muzikantcomponist bij alle repetities aanwezig is, ziet hij elke beweging ontstaan en kan hij zijn eigen werk daar direct op enten. The Sea Within lijkt een logisch culminatiepunt van die manier van werken. Het organische ligt niet enkel aan de basis van de voorstelling, de hele choreografie ademt en beweegt zelf als een organisme. 

RITME VAN DE NATUUR

Uit bijna 500 kandidaten selecteerde Lisbeth Gruwez de tien danseressen. Het dansmateriaal liet ze ontstaan uit doorgedreven meditatie-oefeningen en de verschillende ritmes van de natuur. Vervolgens creëerde ze een vaste structuur voor de choreografie waarbinnen de individuele dansers telkens lichtjes kunnen variëren, zodat de voorstelling nooit helemaal hetzelfde is. 

Na de wereldpremière in Parijs en de Belgische in Oostende eerder dit jaar, werd The Sea Within overwegend op gejuich onthaald. Het Nieuwsblad noemde de voorstelling ‘een natuurfenomeen in de zaal’, De Standaard vond ‘het samenspel tussen dans, muziek en licht verbluffend’ en ‘een voorlopig orgelpunt in een zich ontvouwend oeuvre’. 

VR • 30 NOV • 20.00
The Sea Within
Lisbeth Gruwez/Voetvolk
Zaventem, CC De Factorij, 02 307 72 72