01 mrt '15

Cosi fan tutte op eigen wijze

3421
door Mirek Cerny
Bang-Up! Opera trad vorig jaar voor de viering van 40 jaar Westrand met succes op in het Praetcafé van Westrand, een ongewone plaats voor een operaconcert. De internationale groep jonge operazangers brengt nu een nieuwe voorstelling: Mozarts Cosi fan tutte op eigen wijze.

Cosi fan tutte is één van de meest geprogrammeerde opera’s van Mozart. In februari brachten studenten van het Lemmensinstituut een soapversie en in januari speelde de Opera Vlaanderen de echte Cosi fan tutte als opening van Mozarts da Ponte-trilogie van regisseur Guy Joosten. Deze maand voert Bang-Up! Opera een geheel eigen versie op van Mozarts populaire opera.

De regie is in handen van de jonge Vlaamse zanger en regisseur Benoît De Leersnyder (°1971). Hij studeerde eerst rechten, maar zingen won het uiteindelijk. Na zijn opleiding aan de Operastudio in de Bijloke kreeg hij een hoofdrol in Le nozze di Figaro van Mozart in de Malibranzaal van de Munt. Later begon hij ook te regisseren.

Wat is Bang-Up! Opera precies?
De Leersnyder: ‘Het begon in de Vlaamse Operastudio die, sinds Guy Joosten er artistiek directeur is, International Opera Academy heet. Een groep studenten zocht naar een werk en heeft er zelf één gecreëerd. Bang-Up! Opera is ontstaan rond, een Amerikaanse uit Miami met Cubaanse roots. Cosi fan tutte is onze eerste echte productie. Oorspronkelijk kozen we voor concerten op plaatsen waar men het niet verwacht.’

Wie zijn de leden van de groep?
De Leersnyder: ‘Die weerspiegelen het internationale karakter van de operastudio. Aan Cosi doen jonge zangers mee uit Mexico, Portugal, Rusland en de Verenigde Staten. Ook twee Vlaamse zangeressen: Annelies Van Hijfte en Bianca Van Puyvelde. Yvette vroeg mij om onze allereerste productie te regisseren, zelf vertolkt ze Dorabella, een van de hoofdrollen.’

Waarom Cosi fan tutte van Wolfgang Amadeus Mozart?
De Leersnyder: ‘Om te beginnen: ons budget was nul euro. Echt. We moesten dus goed opletten en alles binnen de perken houden. Dat is ons gelukt. De bezetting is met zes personages relatief klein. Het koor heeft in Mozarts partituur een zeer geringe rol en dus hebben we het weggelaten. Het orkest vervangen we door een piano (Caroline James) en klarinet (Erwin Muller), het geliefkoosde instrument van Mozart.'

'De dirigent hebben we eveneens afgeschaft, Caroline zal vanaf de piano alles goed volgen. In onze productie is er ook geen decor. Het publiek is het decor en iedereen ziet alles, ook als bijvoorbeeld de twee mannen zich moeten omkleden. Het speelt zich af in een vierkante ruimte, een soort van kamer waar het publiek in het rond zit. Maar wees gerust: er is altijd iets te zien.’

De originele opera duurt drie uur en een kwart. Dat is lang. Heb je 'geknipt'?
De Leersnyder: ‘Dat was onze uitdaging. Het moet publieksvriendelijk zijn. We moeten Opera Vlaanderen of de Munt niet nadoen. We brengen het stuk, bij wijze van spreken, in een hangar, er zijn geen koren en we hebben de aria’s geschrapt, zodat het geheel zowat twee uur duurt, pauze inbegrepen.’

‘Ik ben vereerd dat ze mij gevraagd hebben. Ik ben een man van de tekst. Tekst fascineert mij van kleins af en het libretto van Lorenzo Da Ponte - ik kan er geen beter woord voor vinden - is gewoon schitterend. Daar ligt ook mijn accent in de regie. We hebben geen decor, maar de kracht van Cosi fan tutte ligt in de zes zangpartijen, de pianobegeleiding en de tekst van het verhaal. Of je het stuk op de Eiffeltoren of in een zandbak brengt, is eigenlijk om het even.’
 

DO • 26 MAA • 20.30
Cosi fan tutte
Bang-up! Opera
Dilbeek, Dill’arte, 02 466 20 30