08 jan '24

De Lijn wijzigt 15 trajecten en schrapt 157 haltes

2602
door Luc Vanheerentals
Fase 2 van het nieuwe vervoersplan, dat De Lijn op zaterdag 6 januari lanceerde, heeft ook gevolgen voor de Vlaamse Rand. In de vervoersregio Vlaamse Rand, waarvan 16 van de 19 randgemeenten deel uitmaken, werden aan 15 busverbindingen wijzigingen aangebracht. Het aantal haltes werd met 157 verminderd. Er blijven er nog 1.245 over.

In juli 2024 en januari 2025 volgen nog twee aanpassingen aan het vervoersplan. Volgens woordvoerder Marco Demerling van De Lijn is momenteel al 70% van de geplande wijzigingen in de Vlaamse Rand gerealiseerd. Het regionaal vervoersplan voor deze vervoersregio werd mede uitgedokterd door een vervoersraad onder voorzitterschap van Stijn Quaghebeur (N-VA) uit Dilbeek en Filip Boelaert (Departement Mobiliteit en Openbare Werken), waarin ook de gemeentebesturen participeren.

Het verdwijnen van enkele buslijnen leidde hier en daar tot protest. Zo werd tegen het schrappen van lijn 141 in Itterbeek (Dilbeek) en omgeving een petitie met 583 handtekeningen ingediend. De lijnen 141 en 142 worden in het nieuwe plan samengevoegd tot lijn 542 Brussel-Vlezenbeek-Gaasbeek-Sint-Martens-Lennik-Sint-Kwintens-Lennik-Leerbeek. Voor de trajecten die niet meer aangedaan worden, wordt er geen alternatief voorzien.

Frank Jacobs (69) uit Itterbeek, een man die slecht te been is, wijst er in de krant De Standaard op dat er tot nog toe vlak aan zijn deur een bushalte was, terwijl hij nu twintig minuten zal moet stappen over een onverlichte bosweg. Waar er in deze vervoersregio precies haltes verdwijnen, is nog onduidelijk. Ook in de eerste fases in 2023 werden er overigens al haltes geschrapt. Uit het antwoord van Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD) op een vraag van Els Robeyns (Vooruit) blijkt dat het aantal in Dilbeek in 2023 netto met 7 verminderde. Dat was ook het geval in Merchtem (-7), Meise (-5) en Ternat (-6).

Naast de 16 randgemeenten die tot de vervoersregio Vlaamse Rand behoren, zijn er nog Hoeilaart, Overijse en Tervuren die deel uitmaken van de Leuvense vervoersregio. Ook hier zijn er veranderingen. Zo rijdt bijvoorbeeld lijn 70 (voorheen 395) Leuven-Overijse-Hoeilaart-Groenendaal niet meer via de wijk Ten Trappen in Hoeilaart. De spitslijn 595 Leuven-Overijse-Hoeilaart doet dat nog wel. De beslissing om deze wijken minder goed te bedienen, stuitte op kritiek van de Hoeilaartse Mobiliteitsschepen Pieter Muyldermans (PRO Hoeilaart). Hij is er ook niet over te spreken dat er voortaan slechts om het halfuur in plaats van om het kwartier een bus naar de hoofdstad rijdt. De jongerengroep RedFox (PVDA) van zijn kant wijst er dan weer op dat de reistijd tussen Duisburg (Tervuren) en Leuven – momenteel 40 minuten - door het nieuwe plan verdubbelt. In de Leuvense vervoersregio staan er tijdens de volgende twee fases van het vervoersplan meer wijzigingen gepland dan in de Vlaamse Rand.