01 feb '17

Uitbreiding luchthaven?

1106
door Tina Deneyer
ZAVENTEM - De volgende jaren zal het passagiersvervoer wereldwijd met bijna 4% groeien; het goederentransport met 4,7%. Daarom wil Brussels Airport de volgende jaren fors investeren en uitbreiden.

CEO Arnaud Feist maakt zich sterk dat dankzij de investeringen het aantal banen in 2020 zal stijgen van 60.000 naar 75.00, in 2040 zelfs naar 120.000. Brussels Airport wil een nieuw, prestigieus bedrijvencomplex neerpoten, twee nieuwe pieren bouwen en Brucargo herinrichten.

Al die extra jobs klinken werkgeversorganisatie VOKA als muziek in de oren. ‘De concurrentie uit onze buurlanden is enorm. De voorbije jaren groeiden de luchthavens daar, terwijl de onzekerheid en politieke blokkades in ons land er voor zorgden dat we de boot misten. Dat kunnen we ons niet meer permitteren. Vanaf nu is het evolueren of uitdoven. Daarom zijn we voorstander van een luchthaven die aangepast is aan de toekomst, zowel qua capaciteit, mobiliteit als werkgelegenheid’, zegt Peter Van Biesbroeck, directeur van VOKA Vlaams-Brabant.

De luchthavenuitbater wil ook de capaciteit van de baaninfrastructuur verhogen door of de verlenging van baan 07R/25L of de verlenging van de taxiweg naast die baan. Op die plannen komt er flink wat reactie. In Machelen worden ze op gejuich onthaald. ‘Momenteel vertrekt 88% van de vliegtuigen op 25R, dus die gaan allemaal boven Diegem. Dat is zo sinds 1958. Nu komt er eindelijk een mogelijkheid waarbij we ontlast kunnen worden. We vragen dan ook wat solidariteit van de andere gemeenten’, aldus burgemeester Jean-Pierre De Groef (SP.A).

Eén ding is zeker: er wacht topdiplomaat Jan Grauls een zware taak.

In Zaventem en Steenokkerzeel wordt er minder enthousiast gereageerd op de uitbreidingsplannen. ‘Als 25L verlengd wordt, dan worden Nossegem en Sterrebeek onleefbaar’, klinkt het bij Peter Rosel (Open VLD), schepen in Zaventem. ‘Als het met de verlenging de bedoeling is om het Brussels Gewest te vermijden, dan is het hoog tijd voor identieke geluidsnormen in de drie gewesten.

Philippe Touwaide, de Franstalige ombudsman van Brussels Airport, gooide onlangs olie op het vuur door een nieuwe piste te suggereren te midden van de velden. ‘Totaal absurd’, klonk het onder meer bij Kurt Ryon (Klaver / N-VA), burgemeester van Steenokkerzeel.

Eén ding is zeker: er wacht topdiplomaat Jan Grauls een zware taak. Hij is voorzitter geworden van Forum 2040, het dialoogplatform waarin met alle betrokkenen overlegd zal worden over de uitbreiding van Brussels Airport. Een gespecialiseerd bureau gaat het hele debatproces begeleiden. ‘Deze professionele aanpak garandeert de onafhankelijkheid van Forum 2040. Als voorzitter is het mijn taak om alle deelnemers aan deze open dialoog aan het woord te laten, antwoorden te zoeken op hun vragen en het debat te leiden. Het is een taak die ik ter harte neem omdat ik, door mijn professionele ervaring, sterk geloof in de kracht van een constructieve dialoog’, aldus Grauls. • td

REAGEREN

Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels.