01 mrt '19

Mach

2250
door Tine De Wilde
Heb je je al eens afgevraagd hoe de vorm en bouw van de Prinses Elisabethbasis in Antarctica werd bepaald? In welke houding wielrenners hun topsnelheid halen? Wat de ideale vorm en stand is van rotorbladen in motoren? En welke materialen geschikt zijn bij de bouw van raketten en satellieten?

Het zijn maar enkele toepassingen die in het Von Karman Institute for Fluid Dynamics onderzocht en getest worden. Hier wordt gerekend in Mach, de snelheid van het geluid. De Hongaar Theodore Von Karman, een autoriteit op het gebied van vliegtuigaerodynamica en stromingsmechanica, voegde zich in 1956 met de Advisory Group for Aeronautical Research and Development van de NAVO bij het reeds bestaande Instituut voor Aerodynamisch Onderzoek van het Belgisch ministerie van Defensie dat al sinds 1922 op een perceel in Boesdaal gevestigd was. Hier werd de eerste en grootste windtunnel voor lage snelheid van België gebouwd. Later kwam er ook een supersonische tunnel. Vandaag staan zo’n vijftig verschillende windtunnels in dit internationaal toonaangevend onderzoeks- en opleidingscentrum. Hierin wordt wind opgewekt en losgelaten op prototypes, testmaterialen of soms op mensen, zoals Tourwinnaar Cadel Evans. In de longshot kunnen zelfs snelheden tot Mach 14 gegenereerd worden. Ook de warmteoverdracht in een straalmotor, de opwarming van het koelwater van een kernreactor, de materiaalbestendigheid bij de terugkeer van ruimtevaartuigen in de atmosfeer, wordt hier onderzocht. Met een crew van internationale wetenschappers en studenten blijft het instituut trouw aan haar oorspronkelijke missie: kennis vergaren door samenwerking en de uitwisseling van ideeën.