01 mrt '21

Een kever
om te koesteren

122
door Michaël Bellon
‘Een oude Volkswagen kever tovert een glimlach op de gezichten van de mensen’, weet Wemmelaar Julien Fontignie uit ervaring. Tijdens het weekend maakt deze autoliefhebber maar al te graag een plezierritje met zijn mooie, volronde cabrio 1302s uit 1972.

Fontignie werd geboren in Charleroi, woonde lang in Hoei en kwam daarna naar Brussel voor zijn baan bij een informaticabedrijf. Ondertussen woont hij vier en een half jaar in Wemmel, waar hij met zijn bloedmooie, gezellig ronkende Volkswagen kever door de idyllische landschappen snort.

Het is wel een beetje ingewikkeld. Ik hecht veel belang aan het milieu. Ik ga dus zoveel mogelijk met de fiets naar het werk. Maar ik hou ook al van jongsaf van auto’s’, verontschuldigt Fontignie zich. Zo ging de jonge Julien vaak naar de Rally van de Condroz vlakbij zijn woonplaats, en nadien ook naar Formule 1-wedstrijden. Vandaag scant hij voortdurend de omgeving op zoek naar mooie auto’s. ‘Zo woont vlakbij een Italiaan met een oude Fiat 500. Hier en daar kan je in een garage een Ferrari zien staan. Ik heb zelfs al een Porsche 930 turbo gelokaliseerd, een zeer zeldzaam model.

Recreatief

‘Volkswagen kevers met verzamelwaarde vind je best nog veel’, weet Fontignie. Sinds drie jaar heeft hij zelf zo’n sympathieke wagen. Met een O-nummerplaat voor oldtimers mag je je niet verplaatsen naar het werk of naar de school; recreatieve ritjes in het weekend of de vakantie kunnen wel. ‘Oorspronkelijk wilde ik een Mazda MX-5 Miata, een kleine cabrio met twee zitplaatsen, maar dan zouden de kinderen niet kunnen meerijden. Een vriend raadde mij een kever aan. Daarvan zijn er vroeger meer dan 21 miljoen exemplaren verkocht, waardoor er nog redelijk veel in omloop zijn en je redelijk makkelijk vervangstukken kan vinden. Daardoor zijn ze ook niet te duur.

Keverkenners

De kever is heel lang in productie geweest. De eerste dateert van 1938, de laatste rolde in 2003 in Mexico van de band. Gedurende die tijd heeft zijn fameuze silhouet en ronkende motor talrijke evoluties gekend, waardoor kenners onderscheid maken tussen modellen van voor 1955, 1968, 1972, enzovoort. Tot eind jaren zestig reden de kevers met batterijen van 6 volt, waardoor het elektrische circuit moeilijk beantwoordt aan de standaarden van vandaag.

Fontignie zocht een cabrio van latere datum met blijvende waarde. Het werd een model uit 1972: een 1302s, het voorlaatste 4 cilinder luxemodel met een inhoud van 1.600 liter en 50 pk. Met zijn aankoop ging een hele nieuwe wereld open. ‘De wereld van de oldtimers is enorm. Eigenaars helpen elkaar. Liefhebbers van een bepaald merk vormen aparte gemeenschappen. Wie een oude MG heeft, vindt andere oldtimers al snel brol waar hij niets mee te maken wil hebben’, lacht hij. ‘Mijn broer heeft een 2CV en praat ook alleen maar daarover. Tot drie jaar geleden kende ik die wereld niet, wist ik ook niet veel van techniek. Ik wilde vooral rijden. Na een uitnodiging van de Belgian VW Classics Club voor de jaarlijkse Love Bugs Parade in het Jubelpark kwam ik in contact met andere eigenaars van kevers. Allemaal vriendelijke mensen die je van alles kunnen leren over de gordels of de ruitenwissers en die altijd bereid zijn je te helpen. Er bestaat zelfs een app waarmee je in heel Europa beroep kan doen op kenners van kevers en Volkswagenbusjes wanneer je ergens in panne valt.’

Boksers van de weg

Fontignie kan nog lang gepassioneerd blijven vertellen. Over het verband tussen kevers en Mohammed Ali bijvoorbeeld, want beide zijn het boksers. De typische boxermotormet tegenover elkaar staande cilinders werd geïntroduceerd door Ferdinand Porsche, en is verantwoordelijk voor het herkenbare, daverende geluid van de kever bij het optrekken. Zo zitten we meteen bij de historische link en de overeenkomsten die er bestaan tussen Volkswagen en Porsche. ‘Een Porsche is precies een platgeslagen Kever’, lacht Fontignie.

 In Autoworld loopt tot 28 maart de expo Volkswagen Milestones met o.a. oude kevers, www.autoworld.be