01 nov '17

Het hier en nu

44
door Tine Maenhout
‘Ik sport graag’, zegt Karen Van Hemelrijck. ‘Ik heb drie jonge kinderen en besloot het nuttige aan het aangename te koppelen en met de fiets naar het werk te gaan.’

Het is een goede dagelijkse training wanneer je naar Brussel fietst. Je moet hellingen op en af, tussen het verkeer laveren en alert blijven. Het gevoel wanneer je na de tocht van je fiets stapt, is zalig.’ Naast het sportieve heeft Van Hemelrijck nog een ander argument om dagelijks met de fiets naar Brussel te pendelen. ‘Het geeft een goed gevoel om niet afhankelijk te zijn van files en openbaar vervoer en om bewust na te denken over verplaatsingen. Mijn man en ik laten de auto zo vaak mogelijk thuis. Het is een groot voordeel om precies te weten hoe lang je over je traject zal doen.’ 

BIJPRATEN

‘Soms fietsen mijn man en ik samen naar Brussel. Dan hebben we wat tijd om bij te praten. Wanneer ik alleen naar het werk fiets, denk ik niet al te veel na. In het heengaan laat ik de kleine en grote zorgen in mijn hoofd passeren, wanneer ik terug rij, verwerk ik mijn dag, maar eigenlijk leef ik al fietsend meestal in het hier en nu.’ 

Wanneer ik langs het kanaal van Vilvoorde fiets ervaar ik veel vrijheid. Het ruimtegevoel, de lucht en het water geven rust en energie tegelijk. Daar geniet ik van. Het fietspad langs het kanaal is afgescheiden van de baan en veilig. Je kan er gewoon ‘zijn’.

Ik kan mij dan vrolijk maken om een boot die met de stroom langs me heen glijdt. Tot ik dan aan een helling kom of felle tegenwind heb, dan ga ik in sportmodus en tel ik het aantal automobilisten dat over een smartphone gebogen in de file staat, en dat zijn er veel hoor. Dat motiveert me om extra snel de meer pittige delen van mijn traject door te koersen. Ik rijd met een Gazelle met 24 versnellingen en ik gebruik ze allemaal.’

FIETSEN VERANDERT EEN MENS

‘In Brussel aangekomen ervaar ik het fietsen helemaal anders. Er zijn kruispunten waar veel verschillende wegen samenkomen en waar elke logica wat betreft verkeerslichten voor fietsers ontbreekt. Automobilisten staan daar niet bij stil, evenmin wanneer ze een parkeerplaats of een tankstation uitrijden. Een fietshelm, goede verlichting, een vestje en een fluorescerende band zijn onontbeerlijk, maar dan nog vraagt het ervaring om in Brussel te fietsen.’

‘Een tijd geleden zag ik hoe een automobilist een ongeluk met twee fietsers net kon vermijden. Die fietsers gingen direct met hem in gesprek. Dat is positief, want het verkeer in Brussel is een gevaar voor fietsers en hoe meer dialoog er op gang komt, hoe meer mensen het uiteindelijk zullen aandurven om toch met de fiets naar het werk te gaan.’ 

‘Mijn collega’s zeggen dat ik veranderd ben sinds ik fiets,’ vertelt Van Hemelrijck. ‘Ik ben vrolijker en energieker. Het gebeurt ook wel eens dat ik goede ingevingen krijg op de fiets. Op mijn vast kantoor is er een fietsparking en zijn er ook plooifietsen beschikbaar. Dat stimuleert mijn collega’s om meer te fietspendelen.’

‘Ik ben onderwijsondersteuner voor het Onderwijscentrum Brussel. Voor mijn werk word ik op verschillende scholen in Brussel verwacht, waar ik met de fiets naartoe rijd. Ik behoor jammer genoeg tot een minderheid. Veel kinderen en leerkrachten komen met de auto naar school. Daar zou verandering in moeten komen door sensibilisering en een betere infrastructuur.’


aantal km/dag
8,5 km x 2

gemiddelde snelheid
20,4 km/u

tijd
25 min heen, 25 min terug

route
Koningslo – Brussel (verschillende locaties)

REAGEREN

Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels.