31 mrt '17

Niet conventionele songsmid

4667
door Michaël Bellon
Singer-songwriter Kris Dane brengt een intiem akoestisch concert in De Meent. Een buitenkans, weet al wie het werk van de ambachtelijke songsmid kent.

Twintig jaar geleden is het inmiddels dat singer-songwriter Kris Dane zijn debuutalbum Fe Is A Male Mystic uitbracht. Daarna volgden nog Boy, 26 (1999), het dubbelalbum Private Lee The Alphabet (2003) en de over het voorbije decennium gespreide trilogie Songs Of Crime and Passion, Rise and Down of the Black Stallion en Rose of Jericho.

Maar eigenlijk is er in al die tijd niet veel veranderd. Dane is nog altijd de bijzonder zorgvuldige songsmid, met een internationaal, vooral naar Americana refererend geluid. Een geweldige gitarist en multi-instrumentalist met een begenadigde stem, maar het is wel een beperkt – weliswaar internationaal – publiek van fijnproevers dat de weg naar zijn kunstig uitgebeitelde songs vindt.

Grijp dus je kans om eind deze maand een concert mee te pikken van de lang geleden uit Antwerpen naar Brussel verkaste klassiek geschoolde muzikant, die in zijn carrière ook samenwerkte met de rockbands dEUS en Ghinzu, met operacomponist Philippe Boesmans en met choreografe Anne Teresa De Keersmaeker.

OLDSCHOOL

‘Het concert in Alsemberg valt in een periode tussen twee platen, zonder andere optredens’, vertelt Dane. ‘Tot december heb ik twee jaar lang getoerd met Rose of Jericho. Sommigen noemden de plaat een instant classic die nog een tijdje zal blijven voortleven, maar mijn creatieve motor moet blijven draaien. Ik ben nu in mijn bureau in Tervuren hard bezig aan de voorbereiding van een nieuwe plaat.’

Kan hij er al iets over zeggen? ‘Niet echt. Moest ik nu een heavy metalplaat aan het maken zijn, dan was dat nieuws, maar dat is niet het geval. Rose of Jericho was heel geproduceerd. Gemaakt met de fantastische arrangeur voor strijkers Chris Elliott (zie ook Amy Winehouse, Adele, Rufus Wainwright) en gemixt door Tom Elmhirst (zie ook U2, Sinéad O'Connor, Beck) in New York. Een lang en internationaal proces. Dat kan je geen twee platen na elkaar doen.’

Dane wou met de vorige plaat bewijzen dat zijn nummers ook symfonisch omkaderd konden worden, zonder dat het afbreuk deed aan de pure klank solo op de demo. ‘Als je een bepaalde mood of vibe te pakken hebt, moet je echt wel goed nadenken hoe je dat instrumentaal omkadert. Je kan de fragiliteit meteen verliezen als je met muzikanten of een producer werkt die dat niet in de gaten hebben. Door er iets aan toe te voegen, kan je er ook iets van afnemen. Zeker met strijkersarrangementen kan je zwaar op je bek gaan.'

'Zowel pers als publiek waren het erover eens dat het opzet geslaagd was. Nu komt er geen orkest meer bij te pas. Het wordt weer iets organischer en directer. Wel weer met band. Met een basisbezetting van bas, keyboards en drums. Ik heb de teksten, partituren en demo’s al klaar, maar ik wil me nog laten verrassen in de studio.’

VERWARRING

Wat kunnen we verwachten in De Meent? ‘Ik kom solo, met Klara Finder op backing vocals. Een hele mooie, intieme formule die we van september tot december hebben uitgevoerd. En de songs van de nieuwe plaat zitten al duidelijk in mijn vingers, dus daarvan ga ik er ongetwijfeld ook een paar spelen.’

Dane toerde recent nog in de UK en Frankrijk. Vindt hij niet dat zijn werk in België te weinig respons krijgt? ‘Dat hangt ervan af hoe je het bekijkt. Ik ben eigenlijk een Vlaming, maar word wel al twee jaar elke dag op de Franstalige radio gedraaid. Ik denk dat zij uit de vorige plaat vier singles gehaald hebben, terwijl Rose of Jericho in Vlaanderen niet is opgepikt, tot grote verwondering van platenmaatschappij Pias.’

Ze weten in België toch dat hij een Belg is? ‘Daar bestaat verwarring over. De ene denkt dat ik een Amerikaan ben, de andere dat ik een Franstalige ben. Blijkbaar bestaat er verwarring over muzikanten die in gemengde groepen zitten. Dat is geen grootse, nogal Belgische manier van denken, maar ik doe op mijn volgende plaat ook geen concessies. Ik ga geen trends volgen of per se radiovriendelijke muziek maken. Als er iets is dat de voorbije trilogie verbond, dan is het de ambachtelijke, non-conventionele manier van muziek maken. Met veel precisie. Zoals Gaetano Veloso het zou doen. Die identiteit wil ik bestendigen.’


VR • 31 MAA • 20.15
Kris Dane & Milo Meskens
Alsemberg, CC de Meent, 02 359 16 00