01 jun '19

Bio-Bruegel

385
door Dirk Volckaerts
Het is, zoals zo vaak, allemaal de schuld van de Romeinen. Met hun lustrumvieringen elke vijf jaar. En van de joden, met hun vijftigjarige jubileumjaren, de Yovel.

Sindsdien wordt alles dat 5, 10, 25, 50, 75 of honderd jaar geleden gebeurde, of een veelvoud of combinatie van die cijfers, herdacht. Met herdenkingscomités, tentoonstellingen, tinnen borden, jubelmissen, nieuwe straatnamen en wat ook. De mens heeft dat blijkbaar nodig, jubilea.

De meest absurde uitingen van commerciële jubelkoorts zag ik vorig jaar in Trier, waar de tweehonderdste geboorte van de niet onbekende politieke en economische filosoof Karl Marx werd herdacht. Met Marxbrood, Marxwijn (rood, uiteraard), Marxkurkentrekkers, Marxparaplu’s, Marx-USB-sticks, Marxmokken en -sokken, spaarvarkens met Das Kapital op gedrukt, je kon het zo gek niet bedenken of het werd en wordt geproduceerd (meestal in China, behalve de wijn en het brood) en verkocht. Den ouden baas zal zich wel aan het omdraaien zijn in zijn gevandaliseerd graf in Highgate, hoewel - misschien had hij er ook wel mee kunnen lachen. Zoals met het feit dat het familiehuis in de Simeonstraße in Trier, waar hij gedurende zijn hele jeugd heeft gewoond, nu een één-euroshop is.

Hier in Brussel en de Rand hebben we nog zo een ouden baas rondlopen waar wel wat om te doen is dit jaar: Pieter Bruegel. Zoals je wel weet (niemand kan er omheen) vieren we dit jaar de 450e sterftedatum van Bruegel. Met, het moet gezegd, schitterende tentoonstellingen en evenementen, ga maar eens een kijkje nemen op de site van visitflanders.com, van het kasteel van Gaasbeek over de Dilbeekse landerijen, de Hallepoort en het Dynastiegebouw in Brussel tot het domein van Bokrijk en nog veel veel meer… Tip: niet gewoon ‘Bruegel’ en ‘events’ intikken in je zoekmotor, want dan val je op merkwaardige dingen als ‘The role of national structural reforms in enhancing resilience in the Euro Area’ of ‘Financial inclusion of SMes in the Middle East and Central Asia’. Georganiseerd door de Brusselse Europese denktank Bruegel, die de bezoekersaantallen voor hun site Bruegel.org sinds begin dit jaar op onverklaarbare wijze zagen verveelvoudigen.

Bruegel en merchandising, het is al jàren - wat zeg ik: eeuwen - een ding. Gezien de taferelen die de schilder afbeeldde op enkele van zijn doeken, zit die merchandising vooral in de sector van de (minder) fijne vleeswaren: Bruegelham, Bruegelpens, Bruegelkop, Bruegelpaté maar ook Bruegelkaas en liefst vier soorten Bruegelbier, waarvan de laatste telg trouwens Pier den Drol is, een initiatief van de Brusselse Brasserie de la Senne, de Koninklijke Bibliotheek van België en het fijne café het Goudblommeke van Papier ter ere van 450 jaar Bruegel. Geweldig toch! Een nationale bibliotheek die bier maakt, dat hebben ze nergens anders ter wereld.

Maar als je het vergelijkt met 200 jaar Marx in Trier, valt het toch wat magertjes uit (allez, figuurlijk toch). En het is ook niet meer echt populair, in tijden van klimaatmarsen, zachte mobiliteit en het terugdringen van de vleesconsumptie.

Vandaar dan ook, gratis en voor niets, deze ideeën voor Bruegelmerchandising die écht bij 2019 passen: bio-Bruegelboekweitpaté! Bio-Bruegelkalkoenham, halal én koosjer tegelijk! Bio-Bruegeltofupens! Bio-Bruegelmüsli! En speciale bio-dessertrijst van Uncle Bruegel, om de befaamde rijstpap uit ‘De Boerenbruiloft’ te bereiden. Met een vegane melkvervanger natuurlijk, en geleverd in een Bruegelbakfiets van het merk Dulle Griet. 

Ziezo. Met deze gratis adviezen wordt het Bruegeljaar helemaal een succes. En dan rest ons niets anders dan uit te kijken naar de evenementen in 2069, voor Bruegel zijn 500e jubileum. Benieuwd wat ze dan uit de kast halen.