01 feb '21

Traag wandelen
van Meise tot Dilbeek

1231
door Herman Dierickx
In vijf afleveringen neemt RandKrant je mee naar het ruime Trage Wegennetwerk in de Rand. De jongste jaren is er een verhoogde aandacht voor deze autoloze of autoluwe wegen die je naar onbekende plekjes brengen.

Heel wat gemeenten werken mee aan de uitbouw van dit mens- en natuurvriendelijk alternatief voor de drukke steenwegen die onze Rand rijk is. Wij gingen op zoek en testen een aantal Trage Wegen uit. Ga je mee op verkenning?

Het initiatief om Trage Wegen uit te stippelen en te promoten begon exact 17 jaar geleden. Vandaag ligt er in Vlaanderen een ruim netwerk van 40.000 km aan pittoreske en andere wandelwegen. Wij bijten de spits af met het door Schampavie uitgestippelde tracé tussen Meise en Dilbeek. Zij maakten van de gelegenheid gebruik om zowel het begin- als het eindpunt van de wandeling aan een trein- of bushalte te voorzien. Zo kan je met het openbaar vervoer op stap, dat lijkt ons een goed initiatief. Aangezien dit traject 26 km lang is, kan je gewoon aan- of aftakken waar het je best uitkomt. Ik weet niet hoe het met jullie is gesteld, maar meestal neem ik de stafkaart mee om af en toe een zijsprongetje te maken. Want als er zich een interessant gebied(je) aandient in de buurt van het wandelparkoers, dan moét ik daar naartoe.

Met de fiets en te voet

Voor de gelegenheid begin ik er aan in Meise, om op het einde aan de Pontbeeklaan in Zellik rechtsomkeer te maken naar Vilvoorde. Het werd een afwisseling van stappen en fietsen, en dat heb ik me niet beklaagd. Sommige delen van het parkoers zijn minder interessant, en die maalde ik wat vlugger af met de fiets. 

Maar de omgeving van Ossel, Brussegem, Bollebeek en Hamme is heel fijn om te voet af te leggen. Het was intussen al een tijdje geleden dat ik daar nog eens passeerde en ik stelde vast dat de lintbebouwing er nog hand over hand toeneemt. In de omgeving van Steenberg-Bollebeek en Kobbegem verliet ik het voorgestelde traject om de meer landelijke omgeving te verkennen. Zo kom je automatisch aan de verschillende bovenlopen van de Grote Molenbeek, onder meer in de buurt van Mollem. Tussen het dorpje en het bekende industriegebied-met-de-technischeautocontrole loop je door een machtig landschap waar je nog heel wat geografische en geologische accenten terugvindt in de vorm van de hier en daar groen gebleven valleitjes en het uitgesproken reliëf. Via Bollebeek kan je dan langs het aangegeven parkoers naar Hamme, alweer zo’n fijne omgeving om je te laven aan de mooie landschappen. Ten westen van het dorp zit je meteen in de vallei van de Amelvonne(s)beek en de open ruimte die er mee samenhangt.

Want dat is nu een van de voordelen van die Trage Wegen: ze brengen je in de buurt van zoveel plaatsen dat het zonde zou zijn om strikt de aangeboden trajecten te volgen. Ik kan alleen maar aanraden om buiten de paden te treden en de wijdere omgeving te ontdekken.

Tijd nemen voor een ommetje

Zo zou het zonde zijn om in de buurt van Ossel het parkoers te volgen op de Poverstraat en de Heirbaan of Lange Moorselstraat richting Oppem links te laten liggen. Dat kan ik echt niet over mijn hart krijgen. Vandaar de raad om er telkens op tijd aan te beginnen. Als je echt eens een eind op weg wil, is tijdsdruk geen goede zaak, want dan ga je sommige zijsprongen niet maken. Maar wanneer zal je nog eens in de betreffende regio passeren? En zo gaan potentiële ontdekkingen misschien verloren.

Naar aanleiding van de reeks hadden we nog een lange babbel met Hugo Marissens, Dilbekenaar en al jaren actief rond Trage Wegen en andere wandelitems. Het hier besproken parkoers is van zijn hand. ‘Vele gemeenten zijn gevoeliger geworden voor deze materie dan pakweg 15 jaar geleden.

Vandaag ligt er in Vlaanderen een netwerk van 40.000 km aan pittoreske wandelwegen.

Intussen zijn er veel voetwegen officieel erkend en al dan niet opgenomen in het netwerk van Trage Wegen. Zeker, het zijn er nog veel te weinig, maar het gaat vooruit. Nog steeds. We slagen er zelfs in om afgeschafte voetwegen opnieuw open te maken, bijvoorbeeld in ruilverkavelingsgebieden.’ Is er voldoende capaciteit voor de vele wandelaars? ‘Het is ontzettend belangrijk dat alle gebruikers elkaar respecteren. Het is nu eenmaal zo dat sommige trajecten zeer smal zijn. Daar moeten wandelaars, fietsers, mountainbikers en anderen voldoende hoffelijk zijn, zodat iedereen zo comfortabel mogelijk het veld in kan.

 www.tragewegen.be, www.schampavie.be/langstragewegendoorbelgie