01 feb '24

Samen zingen
tot morgenvroeg

1798
door Nathalie Dirix
Samen zingen. Zouden we dat met zijn allen niet beter wat meer doen? Na het zien van theaterproductie Dag vreemde man antwoord je gegarandeerd ja op die vraag.

Zo aanstekelijk en hartverwarmend is de voorstelling van Theater van A tot Z waarbij een groep mensen van allerlei verschillende culturele achtergronden met veel overgave Nederlandstalige liedjes zingen.

Het begon met Gelukkig zijn

Als we nu eens anderstalige nieuwkomers op een podium samenbrengen om in koor Nederlandse liedjes te zingen? Uit dat eenvoudig maar krachtig idee ontstond zo’n negen jaar geleden een muzikaal theaterproject. Een heel aantal anderstaligen werkten eraan mee. Vele avonden oefenden ze, zodat ze in 2015-2016 op tournee konden. Meer dan 60 keer traden ze op met de theaterproductie Gelukkig zijn. Het werd een groot succes. Niet alleen omdat het muzikale samenspel van al die mensen met verschillende culturele achtergronden zo bijzonder klonk, maar ook omdat ze tussendoor openhartig over hun leven vertelden. Over wat hen naar België bracht. Wat hun dromen en verwachtingen zijn, en hoe ze die proberen in te vullen.

Tweede editie

De combinatie van al die levensverhalen en vierstemming gezongen liedjes was een schot in de roos en voor herhaling vatbaar. Vandaag kan je opnieuw van die bijzondere mix genieten tijdens de voorstelling Dag vreemde man, naar het iconische liedje van Ann Christy. Tussen twee repetities door sprak RandKrant met Peter Schoenaerts, die het project regisseert, en Jolie Odia Mbuyi uit Ruisbroek, die vroeger in Congo muziek studeerde en nu met veel overtuiging in het Nederlands zingt.

Al zingend Nederlands oefenen

‘Ik vind het een prachtig initiatief om mensen uit verschillende landen samen in het Nederlands te laten zingen. Het toont hoe we, ondanks onze verschillen, samen iets moois kunnen neerzetten’, zegt Odia Mbuyi. De kracht van muziek boeit haar al vele jaren. ‘Tijdens mijn jonge jaren in Kinshaha deed ik een afstudeerproject over muziek als educatief instrument bij kinderen. Door kinderen over de dagen van de week in het Lingala en het Frans te laten zingen, leerden ze sneller. Ik stel dat ook vast bij mezelf. Door die liedjes te zingen, versnel ik de leercurve van mijn Nederlands. Ik beleef dus niet alleen plezier aan het zingen, ook mijn Nederlands gaat erop vooruit. Dat helpt me in mijn job als kinderverzorgster.’

Songs die mensen doen groeien

Sinds begin september komt Peter Schoenaerts meerdere keren per week met de zangers samen om de liedjes in te oefenen. Hoe slaagt hij erin om de verschillende timbres van al die stemmen tot een mooi harmonisch geheel om te toveren? ‘Dat is de verdienste van Andy Dhondt, onze koorleider. We kozen voor een mix van swingende en tragere nummers, dertien in totaal, waaronder Gelukkig zijn van Raymond van het Groenewoud, Ik mis je zo van Will Tura, Avond van Boudewijn de Groot, Nu wij niet meer praten van Pommelien Thijs en Jaap Reesema, Leef van André Hazes,… Stuk voor stuk heel toegankelijke en hartverwarmende nummers. Het ontroert me nog steeds om te zien hoe mensen elke repetitie opnieuw groeien als zanger en als mens. Dat we dat kunnen teweegbrengen, geeft mij energie’, zegt Schoenaerts.

Mag ik dan bij jou?

Begin december trad de groep voor het eerst op in de kerk van Aalter. Schoenaerts zag dat het goed was. ‘Het was een prachtige ervaring. Ik zag hoe het publiek geraakt was. Het is knap dat we door ons optreden bepaalde stereotiepe denkbeelden kunnen doorbreken. Dat anderstaligen zo mooi in het Nederlands zingen en over hun leven vertellen, werkt verbindend. Na het optreden zie je vaak hoe er contacten tussen de anderstaligen en Nederlandstaligen ontstaan.’

Een nummer dat Schoenaerts en Odia Mbuyi een warm hart toedragen, heet Mag ik dan bij jou? van de Nederlandse cabaretière Claudia de Breij. Geen toevallige keuze. Het liedje straalt zowel tederheid, kwetsbaarheid als menselijkheid uit. Ook de gebaren die de zangers en zangeressen bij het nummer maken, weten te raken. Het is alsof ze al zingend met opengestrekte handen vragen: Wil je ons aanvaarden? Odia Mbuyi voegt eraan toe dat er na een optreden al eens iemand uit het publiek naar haar toekwam. Gewoon, om van mens tot mens een babbeltje te doen. Gewoon om de andere te laten weten dat we allemaal mensen zijn.

Claudia de Breij – Mag ik dan bij jou?
Als de oorlog komt
En als ik dan moet schuilen
Mag ik dan bij jou?
Als er een clubje komt
Waar ik niet bij wil horen
Mag ik dan bij jou?
Als er een regel komt
Waar ik niet aan voldoen kan
Mag ik dan bij jou?
En als ik iets moet zijn
Wat ik nooit geweest ben
Mag ik dan bij jou?
Mag ik dan bij jou schuilen
Als het nergens anders kan?
En als ik moet huilen
Droog jij mijn tranen dan?
Want als ik bij jou mag
Mag jij altijd bij mij
Kom wanneer je wilt
Ik hou een kamer voor je vrij
Als het onweer komt
En als ik dan bang ben
Mag ik dan bij jou?
Als de avond valt
En ‘t is mij te donker
Mag ik dan bij jou?
Als de lente komt
En als ik dan verliefd ben
Mag ik dan bij jou?
Als de liefde komt
En ik weet het zeker
Mag ik dan bij jou?
Mag ik dan bij jou schuilen
Als het nergens anders kan?
En als ik moet huilen
Droog jij mijn tranen dan?
Want als ik bij jou mag
Mag jij altijd bij mij
Kom wanneer je wilt
Ik hou een kamer voor je vrij
Mag ik dan bij jou schuilen
Als het nergens anders kan?
En als ik moet huilen
Droog jij mijn tranen dan?
Want als ik bij jou mag
Mag jij altijd bij mij
Kom wanneer je wilt
‘K hou een kamer voor je vrij
Als het einde komt
En als ik dan bang ben
Mag ik dan bij jou?
Als het einde komt
En als ik dan alleen ben
Mag ik dan bij jou?

VR – 9 FEB – 13.30 EN 20.00
Dag vreemde man
Theater van A tot Z
Vilvoorde, CC Het Bolwerk, 02 255 46 90