01 mrt '24

Nieuwe geluiden doeken grenzen op

1194
door Tom Peeters
‘Fijn dat popmuziek weer meer maatschappelijke input krijgt’, zegt muzikante en zangeres Inne Eysermans. In CC Strombeek trommelt ze enkele vrienden en zussen op om de actuele thema’s achter de gloednieuwe Amatorski-plaat extra in de verf te zetten.

Amatorski brak in 2010 door met Come Home. Inne Eysermans, toen een prille twintiger, maakte het na het lezen van de liefdesbrieven die haar overgrootouders tijdens WO II schreven. Het kraakte, de melancholie was voelbaar en iets persoonlijk werd universeel. Met dank ook aan een reclamespot voor Spa Reine. Niemand die het over het water had. Iedereen vroeg zich af van wie de soundtrack was. Amatorski had toen al een Rock Rallyfinale achter de rug. Maar na albums in 2012 en 2014, inclusief een tournee in het voorprogramma van Stromae, leken de bandleden hun eigen weg te gaan. ‘Van het opdoeken van de band is nooit sprake geweest’, vertelt Eysermans voor de release van Curves and Bends, Things Veer. ‘Ik ben me eerst gaan verdiepen in geluid, maakte muziek voor theater en performances, en begon opnieuw liedjes voor Amatorski te schrijven.

‘Met meerdere projecten was het lastig focussen. Tijdens de lockdown kon dat plots wel. Het verschil met vroeger was dat het persoonlijke in mijn teksten plaats ruimde voor sociale fenomenen. Het virus dat ons globaal verlamde was maar één van de vele maatschappelijke processen die hun weg zouden vinden naar de nieuwe plaat. In het zog van de moord op George Floyd waren er de Black Lives Matter-protesten, terwijl ook de gevolgen van klimaatverandering steeds zichtbaarder werden. Er was meer oog voor queer- en genderidentiteit, maar er brak ook oorlog en sociale onrust uit. Ik kon niet anders dan al die evoluties mee te nemen in mijn muziek. Al zal je me nergens horen preken. Het zijn geen protestsongs geworden..’

Verstrengelen 

Wat Eysermans wel doet, is muziek maken die aansluit bij de theorieën waar ze zich in verdiept heeft en die op een organische manier laten verstrengelen met elkaar. ‘Dat stemt overeen met hoe steeds meer wetenschappers naar de wereld beginnen kijken, weg van een wereldbeeld dat de mens centraal stelt naar een visie die toenadering tussen exacte en sociale wetenschappers bevordert. De titel van het album pikte ik uit het boek All Art Is Ecological van de Amerikaanse filosoof Timothy Morton die een kader hielp creëren om na te denken over het non-humane. Hij gaat ervan uit dat de grenzen die we als mens ooit zelf hebben getrokken, weggehaald kunnen worden.’

Meer dan menselijk

Dat opdoeken van grenzen lijkt meer dan ooit een drijfveer van Amatorski 2.0. Met lyrics die neergeschreven worden zonder interpunctie. Met field recordings van Liew Niyomkarn, die de popliedjes injecteren met levensechte geluiden. Met de digitale tuin van Che Go Eun, wiens hoesontwerp een symbiose van menselijke en niet-menselijke entiteiten voorspiegelt.

Een reeks korte performances gaat tijdens de release party door op hetzelfde elan. De audio-installatie The Garden staat stil bij de functies van een tuin. Organiste Iris Eysermans, de zus van Inne, improviseert er op en brengt een 14e-eeuws liefdeslied. Haar andere zus Ann bloemleest uit het album Moonlight Shadoh, dat ze over, voor en mét haar hond maakte. Bijzonder intrigerend kondigt zich de geluidsperformance van Velma Spell aan. Samen met Niyomkarn en met de hulp van marine wetenschappers onderzocht Eysermans de geluiden van vissen en zeezoogdieren, en noise pollutie in de Noordzee. ‘Zelf zou ik meer willen evolueren richting ambient, waarin geluid centraler staat. Het grensgebied tussen melodie en noise voelt steeds meer als een natuurlijke habitat. Maar ook Come Home staat nog op de setlist. De laatste jaren ben ik het zelfs meer gaan omarmen.’

ZA – 2 MAA – 17.00
An evening hosted by Amatorski
Grimbergen, CC Strombeek, 02 263 03 43